Luleå by day... Shopping you say?

Nu har jag återigen gjort det jag inte borde göra - shoppa f ö r mycket. Lönen jag fick i går borde räcka länge, länge. Men näe, jag föredrar (uppenbarligen?) att leva "on the edge".

Luleå är en stad jag alltid tyckt bra om att ha som shopping-Mecka. Speciellt när man inte riktigt har samma utbud där man själv bor. Om jag nu jämför med cirka en miljard andra städer som har tusen gånger bättre shopping, så faller nog Luleå rätt platt - fast staden är charmig ändå! Halloween var med andra ord en bra dag att besöka en relativt shoppingvänlig stad.

Dagen började bra. Jag inhandlade lite ljus på Timari. Senhösten har blivit lite väl mörk för min smak, så ljus är definitivt ett bra komplement för solen under kvällarna - jag försöker i alla fall intala mig det.
Shopping är Sveriges första gallerior, och där vistades jag ett tag. Indiska är ungefär som en drog för mig, så där vistades jag ett bra tag. Provade även ett ex antal kläder, men jag tänkte:
- Nu ska jag spara mig lite... Det kanske finns något trevligt klädesplagg på någon annan affär. För en gång skull.
Det gjorde det ändå inte lätt att totalt ignorera vissa plagg...
Jag besökte Scorett och hittade mig ett par väldigt fina svarta halvhöga stövlar. De fanns dock inte i storlek 39 som jag trodde jag behövde, så jag provade samma skor fast i brunt som då fanns i min storlek. Precis i samma ögonblick som jag fick på mig den bruna skon, provade en tjej den svarta skon i en storlek 38. Då inser jag att, oj, den bruna skon var för stor, jag skulle visst kunna provat den svarta skon i 38. Jag påbörjar ett aktivt spaningsarbete för att direkt kunna DYKA på den svarta skon i storlek 38 när/om tjejen skulle ställa tillbaka den, men ack och ve... Tjejen köper skon! Känslan var... sorg. Skon var mycket skön, men den hade säkert varit ännu skönare om det hade varit i den storleken jag hade behövt! Morr!
Jag tröstshoppade på H&M, men det räckte tyvärr inte. Jag var tvungen att stilla mitt shoppingbehov, som väcktes när skorna som jag ville ha försvann.

Efter shopping så besökte jag Zótano och där hittade jag vad jag behövde. Ett par svarta låga skor som skrek:
- Vi vill att du köper oss för du kommer bli en underbar ägarinna som kommer att använda oss med högburet huvud!
Men nej... Jag fick kalla fötter, och lämnade de vackra skorna. Jag hoppas, hoppas, hoppas att de finns kvar nästa gång jag besöker denna fina skoaffär.

En annan galleria i Luleå är Strand. Där strosade jag omkring och drömde mig bort till ett fjärran land där jag ägde både Scorett-skorna och Zótano-skorna. Jag investerade förvisso mina pengar på två smörknivar samt en tårtspade på Lagerhaus.

Det hände inte så mycket när jag besökte Luleås tredje galleria Smedjan. Köpte bara några pennor i roliga färger på Akademibokhandeln.

Middag förtärdes på restaurang Waldorf.
Varmrätt: lax med smörslungad potatis, svamp och underbart god sås.
Efterrätt: crème brulée med hallonsorbet. Mmm... Gott!

Naturligtvis förärades också Åhléns ett besök. Där köpte jag naturligtvis två klänningar - helt spontant och väldigt onödigt. Eller? Onödigt? Ett cocktailparty är på uppkommande händelser i min kalender, så jag hittade en klänning som var lagomt söt och piffig för det tillfället. Den andra klänningens syfte? Hm... Låt mig återkomma.

Därefter blev det hemfärd. Jag köpte ganska många saker måste jag erkänna. Förlåt. Ska kompensera det nästa månad.

Kommentarer

Anonym sa…
jadu.. det ar over ett ar sedan jag var hemma i Pitea senast.. Jag akte till sthlm i mars ( tror jag det var) och traffade syster,bror och min van Susanne ( som bodde dar da) sa da fick jag lite av min abstinens stillad. Det var egentligen tankt att jag skulle aka hem den har veckan som varit, men eftersom jag ansag att jag hade for mycket skoljobb sa stannade jag har. Nu med facit i hand, hade jag ju lika garna kunnat aka hem, eftersom jag inte fatt nat gjort, men ..ja.. that's life I guess.. :)

Har du haft kul pa halloween da? arit pa nat kul party? :) Sjalv ar jag mitt uppe i en sugerrush efter att ha atit alldeles for mycket godis som ligger runt hela huset. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia