Lucia

Lucia är för mig en speciell dag under julen. Den enda dagen på året jag gärna stiger upp extra tidigt! Okej, kanske lite överdrivet, men jag är verkligen ingen morgonmänniska. Nuförtiden brukar jag dock inte vaka in Lucia av naturliga orsaker.

Om jag är ledig brukar jag alltid ställa klockan så jag kan gå upp tidigt för att hinna se Luciafirandet på morgonen. Under tiden jag tittar på TV äter jag risgrynsgröt och en skinkmacka med rödbetssallad. Det är otroligt mysigt! Om jag jobbar under dagen och inte hinner med att se Luciafirandet på morgonen är det helt okej att se Lucia på kvällen och äta risgrynsgröt och skinkmacka till middag istället.



Som lärare har jag dessutom fördelen att jag får se på elevernas Luciauppträdande. I år följde jag med mina elever och tittade då esteteleverna sjöng vackra jullåtar och dansade.

Luciafirandet var uppdelat i olika sektioner. Först var det ett traditionellt Luciatåg och därefter tog dansarna över. De dansade några otroligt fina och välkoregraferade danser. Sist, men inte minst hade de sketcher med bland annat Kalle Ankas julafton. Jättekul!


Kommentarer

Sofie sa…
Jag har också sådana figurer. Tyvärr gick Lucia sönder i julas, vad heter designern? Kommer du ihåg det. Skulle vilja få tag i en ny...
Caroline sa…
Hej Sofie!

Lucian och stjärngossen kommer från Candy Design Norway, och de verkar ha en jättefin hemsida med bl.a. Lucian till försäljning:
http://www.candydesign.no/christmas/147/carl-larsson-santa-lucia+1

Hoppas du får tag på Lucian! Hon är en av mina favoritjulpynt.

Ha en fin dag!
/Caroline

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske