Datorer styr världen...?

Jag har haft ett problem. Hemma hos mamma har jag inte kunnat använda det trådlösa nätverket, eftersom lösenordet inte alls har fungerat. Tills i dag. Men det tog sin tid!

Det började med min nya dator. Överallt fungerar det trådlösa nätverket, utom hemma hos mamma. But why...? Detta är några av lösningarna som jag har fått av diverse personer...

1. Telia
Jag fick veta att det korrekta lösenordet skulle finnas på routern. Fungerade det? Nej.

2. Telesupport
Jag pratade med en kille bosatt i Indien, och han gav mig nada hjälp. Jag ställde en enkel fråga, och den kunde han inte alls besvara. Inte förrän han hade kontroll över min dator. Jag tvekade och tackade för mig och la på luren. Blev jag klokare efter detta samtal? Nej.

3. Databutik
Jag förklarade min situation, och killen som jobbade där sa att lösenordet inte var på routern, utan det var ett lösenord som min mamma hade valt när hon installerade routern. Problemet var bara att det var denna databutik som installerade routern åt henne. Killen sa att hon måste ha lösenordet någonstans, för annars var hon tvungen att lämna in hårddisken samt routern för att de då skulle bli tvungna att (rätta mig om jag har fel) "nollställa regelverket" för att kunna byta lösenord. Underlättade detta situationen för mig? Nej.

4. Kontakta en vän
En av mina arbetskollegor har en sambo som är väldigt kunnig gällande datorer. Jag kontaktade honom och fick omedelbart hjälp. Han förklarade noggrant vad jag skulle göra, och efter många om och men förstod jag vad jag skulle göra. Och jag lyckades hitta lösenordet! Det var ju hur enkelt som helst. Tack ska du ha! Du anar inte hur tacksam jag är att du hjälpte mig.

Kunde inte Telia, indiska telesupportkillen eller databutikskillen ha sagt detta till mig? Jag har alltså kämpat som en slav för att få lite internet till min dator, och någon av dessa personer kunde faktiskt ha underlättat mitt kämpande genom att ge mig den enkla lösningen på mitt problem.

Jag vet att det bästa vore väl att jag kunde mer om datorer, för att slippa behöva be om hjälp när minsta lilla problem dyker upp. Lovar att gå någon ABF-kurs i datorkunskap grundkurs 1!

Kommentarer

Björn sa…
Visst är det härligt när tekniken är som den är? Och så finns det de som oroar sig över att datorerna ska ta över världen...

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia