Azerbajdzjan (Sweden?) wins it all!

Nu är Eurovision Song Contest över för detta år och vilken show det var i går! Det var roligt att se alla bidragen (vissa mer roliga än andra - BOKSTAVLIGEN) och spännande att se vilka poäng som utdelades under poängutdelningen.

Mitt gäng på sju personer delade ut egna poäng till de 25 olika bidragen och enligt oss skulle slutresultatet se ut på följande vis och siffrorna inom parentes är bidragens riktiga placering:


1. (3) Sverige
Kommentar: Kommentarer bör vara överflödiga, men vi var alla överens om att denna låt var den bästa låten i ESC - vilken överraskning, eller hur? :) Dansarna var lika bra som i den svenska finalen - även om inte alla dansarna fick följa med till stora finalen. Numret är löjligt bra! Dansen gör ju denna låt, helt klart! Tack Benke från BouncE för koreografin!

2. (14) Serbien
Kommentar: Det här var ju vår andra favorit, men tyvärr gick det inte lika bra för Nina i stora finalen. Hon var söt som en karamell och låten var underbart 60-tals poppig! Denna låt kommer passa utmärkt i någon film när killen och tjejen får varandra i slutet av filmen.

3. (21) Finland
Kommentar: Var inte denna låt segertippad? Vi tyckte då i alla fall det, men Europa höll inte med oss. Alls.

4. (10) Tyskland
Kommentar: Vilken bra låt! Jag skulle nog kunna lyssna på denna låt även om det inte berodde på ESC.

5. (23) Spanien
Kommentar: Spaniens version av Haba Haba...? En glad och energisk låt som vi tyckte riktigt bra om. Synd bara att inte ett gemensamt Europa gjorde det.

6. (8) Irland
Kommentar: Wow, vilka söta Duracell-kaniner! Hela Sverige verkade gilla denna låt, när den fick 12 poäng av oss. Vad fint i början av låten när en av tvillingarna låg på golvet så det såg ut som den andre tvillingen som stod upp reflekterades på golvet.

7. (4) Ukraina
Kommentar: Vi pratade väldigt mycket om framförandet av denna låt - himlar vad duktig tjejen var som gjorde sandkonsten! Jag tror det var det som gjorde att denna låt fick så pass bra poäng av både oss och Europa.

8. (5) Danmark
Kommentar: Hej Andreas Johnson! Inte visste vi att din låt Sing for Me hade inspirerat Danmarks bidrag... Kanske inte fullt ut, men refrängen. Plagiat någon?

9. (17) Rumänien
Kommentar: En rätt intetsägande låt. En glad liten trudelutt, men inget mer.

10. (16) Ryssland
Kommentar: Här var vi väldigt eniga vilket betyg låten skulle få. Stackars Alex Sparrow verkar inte riktigt ha kommit i målbrottet (han är väl bara 23 år ändå) eftersom hans röst sprack lite när han pratade i början av låten. Vilken tur att skorna och jackorna med lampor vägde upp hans målbrottsröst. ;) Men det är en väldigt catchy låt!

11. (11) Storbritannien
Kommentar: Låttitteln I Can låter lite galet namngett, ungefär som om man direktöversatt från något annat språk till engelska, men det är tur att låten är riktigt catchy.

12. (24) Estland
Kommentar: Vad hände här då? Ytterligare en låt som var segertippad, men som hamnade näst sist? Har Estland drabbats av Sveriges (f.d.?) onda cirkel nu? Hoppas inte! Efter några lyssningar är denna låt riktigt catchy!

13. (1) Azerbajdzjan
Kommentar
: Ja, nog är detta en låt som förtjänade att vinna. Det känns dock som om det var Sverige som vann - fastän det var ett annat land som sjöng låten. ;)

14. (9) Georgien
Kommentar: Duktig sångerska, men i övrigt påminde denna låt om någonting som Anouk kunde ha gjort.

15. (22) Ungern
Kommentar: Celine Dion/Whitney Houston-kopian Kati Wolf hade på sig en fruktansvärt ful klänning! Med hennes figur kunde de nog ha hittat en mycket snyggare klänning. Men låten var riktigt bra! Dansvänlig!

16. (20) Island
Kommentar: Visst är denna låt lite smålik Stuck in the Middle with You? Förutom coolhetsfaktorn då förstås.

17. (12) Moldavien
Kommentar: Första gången jag hörde denna låt blev jag mest irriterad, men ju fler gånger jag lyssnar på låten desto bättre blir den! Och när jag såg framträdandet i torsdags under semifinalen blev jag nästan förälskad! Vilka fräsiga stjärngossestrutar de hade på huvudet! Och deras småtokiga vita fe som cyklade omkring på scenen kändes onödig, men samtidigt kompletterande. Ja, kan man annat än älska denna låt?

18. (13) Slovenien
Kommentar: Även denna låt är rätt intetsägande. Jag kommer knappt ihåg den efter jag har lyssnat på den. Det kan väl inte vara ett bra betyg? Maja Keucs klänning är ju rätt lik Charlotte Perellis som hon hade på sig när hon var med i ESC 2008... Det kanske kan vara något positivt?

19. (15) Frankrike
Kommentar: Fantastisk sångare! Tyvärr höll inte resten av mitt gäng med mig, men detta var i alla fall min favorit bland låtarna. Det verkar som Amaury Vassili låter lite annorlunda när han sjunger live jämfört med hur han låter på den inspelade versionen av låten. Vacker bakgrundsbild!

20. (18) Österrike
Kommentar: Fin låt, men den känns inte speciellt minnesvärd. Nadine Beiler har en rejäl pipa, det är då säkert!

21. (25) Schweiz
Kommentar: Tack och lov för att Jason Mrazs låt I'm Yours i schweizisk tappning sjungen av Jill Johnson-kopian Anna Rossinelli kom sist! Jag tror nog att jag tyckte minst om denna låt på grund av att den var SÅ lik en av mina antifavoritlåtar I'm Yours.

22. (6) Bosnien och Hercegovina
Kommentar: Låten har lite ompa, ompa-feeling, eller har jag fel? Och ompa, ompa-feeling brukar ofta gå hem i stugorna. Att man sen kan räkna lite i låten gör ju att denna låt har akademisk feeling, så what can go wrong?

23. (7) Grekland
Kommentar: Vilken vacker sång - bortsett från den där fruktansvärt dåliga rappen. Hade det enbart varit Loukas Giorkas som hade framfört denna låt hade den fått toppoäng av mig också. Han har fantastisk sångröst! PS. Loukas är ju också rätt trevlig att titta på. Bara en liten parentes. :) DS.

24. (19) Litauen
Kommentar: Den här var definitivt ingen favorit hos oss och sannerligen ingen favorit hos mig. Hur denna låt kunde få några poäng är verkligen svårt att förstå. Hade det varit musikaltävling, fine, då hade det varit förståeligt.

25. (2) Italien
Kommentar: Denna låt passade inte vårt sällskap, men den vann definitivt mark i Europa. Jag tyckte att den var ganska charmig och påminde lite grand om Tu Vuò Fà L'Americano...


Ja, det blev ju inte riktigt som vi trodde, men Eric Saade gjorde ett toppenjobb igår! Jag håller fullständigt med Aftonbladet när de skriver att Sverige är tillbaka i ESC-gamet. Så himla kul! Hoppas vi har med en lika bra artist nästa år i ESC som får de där extra poängen som gör att vi äntligen vinner ESC igen!Länk

Kommentarer

Ulrika sa…
Ja, det är shortsdressen!

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia