Eurovision Song Contest 2012

Snart är det dags för Eurovision Song Contest 2012! Självklart har jag lyssnat (mer eller mindre) på årets låtar och här har jag listat artisterna som är i delfinal 1 och 2 samt de artister som redan är i final.

DELFINAL 1


Albaniens bidrag Suus är en stillsam låt och det händer inte speciellt mycket under låtens gång. Rona Nishliu har en fantastisk stämma, men jag får ändå inte den rätta känslan när jag lyssnar på denna låt. (5/10)



Trackhittaz låt är faktiskt riktigt rolig - om man inte vet vad låten egentligen handlar om. Låttexten handlar om att rumpan bland annat har känslor. Erhm... De har också en egen version av Dannys lysande scenkostym. Deras bakgrundsdansare har på sig en tajt outfit som framhäver deras byst och bakdel när det blir mörkt på scenen. De skakar sina behag och publiken tjuter av lycka. Killarna i Trackshittaz har på sig självlysande glasögon så de kan få extra insyn på de bootydansande tjejerna. Jag vet inte, men hade de inte kunnat komma på något mer unikt och inte fullt så objektifierande. (5/10)



Belgiens svar på Taylor Swift! Iris låt är av det lugnare slaget och även om jag inte är helt och hållet såld på låten ännu så är den ganska bra p.g.a. tjejens fina sångröst. Låten är dock såååå långsam. (6/10)


Åh! Eurodisco igen! Ivi Adamous låt är catchy och dansant. Hon ser ut som Snövit och musikvideon har onekligen tagit tillvara på det - hon äter av det förbjudna äpplet! Jag är dock osäker på om låttexten har så mycket att göra med utformandet av musikvideon. Äsch, det spelar ingen roll! Låten är bra! (8/10)



Soluna Samay har en riktigt fin sångröst och hon påminner om Alanis Morissette. Det kommer säkert gå bra för denna låt. (7/10)



Den här låten är verkligen bedårande! Pernilla sjunger på svenska och det låter hur gulligt som helst. Låten är en lugn låt men har ändå lite fart och fläkt. Ja, jag gillar denna låt! (9/10)



Eleftheria Eleftheriou är onekligen en snygg tjej och hon är onekligen inte rädd för en troschock! Jag kan dock tycka att det är lite väl "over the top". Hon behöver inte åma sig över scenen för att visa att hon är en duktig sångerska. Låten är vare sig speciell eller nytänkande. Något som är bra med låten är att jag kan låttexten efter att ha lyssnat på låten en gång. Lite partykänsla. (4/10)



Compact Discos sångare Csaba Walkó har en otroligt fin sångröst! Låten har ett fint budskap, men den känns lite seg. (6/10)



Gréta Salóme och Jónsi har otroligt vackra sångröster! Låten är som en blandning av Nordman och Timoteij. Musikvideon visar upp fantastiska miljöer på Island. Tycker jag om låten? Den är helt okej men inte en av mina favoriter. (6/10)



Åh! John och Edward är så himla söta, men kan de inte byta frisyr? De skulle definitivt överleva som artister även om de bytte frisyr. Ja, jag tror det i alla fall. Nåväl... Låten? Den är också söt men inte lika catchy som Lipstick förra året. (6/10)



Mycket spännande sång. Ärligt talat påminner det faktiskt om något som Suede skulle kunna spela under tidigt 90-tal. Musikvideon är dock lite väl mycket med akrobater och crazy clowner. (7/10)



80-tals influerad låttext. Låten är tråkig och inte ett dugg charmig. Tyvärr Lettland, men om ni går vidare till finalen blir jag väldigt förvånad. (2/10)



Moldavien har haft två väldigt roliga bidrag, både 2010 (vem kan glömma den shakande saxofonisten?) och 2011 (Red Hot Chili Peppers-kopiorna med dumstrutarna). Enligt en användare på YouTube är detta traditionell moldavisk folkmusik. Det är lite ompa-ompa-feeling och det brukar jag ju gilla. (5/10)



Montenegros bidrag är väldigt svårlyssnat. Vad är det för musikgenre? Är låten ett politiskt statement? Är det ett skämt? Ja, jag undrar. Inte någon favorit, fastän jag brukar gilla artister som är wild and crazy. (3/10)



Sångerskan Elena Ionescu har jättefin sångröst och låten är väldigt mycket party. Dock har vi återigen en kråmande sångerska som absolut inte behöver åma sig i latexdräkt för att övertyga att låten är bra. Låten är faktiskt helt okej. (6/10)



Denna låt är segertippad i ESC 2012. Ja, damerna i åldern 43 till 86 visar onekligen var skåpet ska stå. Deras dräkter är otroligt vackra! Låten är dock inte spektakulär. Det som är häftigt är att dessa glada damer faktiskt inte är ESC. (6/10)



Valentina Monettas låt behöver jag endast lyssna på en gång. Herregud, hur kunde hon ställa upp på att sjunga denna låt? Låten är hemsk. Hon är inte den bästa sångerskan. Nej, om denna låt går vidare måste det vara något allvarligt fel på folket som röstar på henne. (0/10)



Om jag får gissa kommer Sinplus inspiration från band som Panic! at the Disco, My Chemical Romance etc. Låten är faktiskt riktigt bra. Ganska catchy. Att killarna ser ganska coola ut är inget negativt direkt. (8/10)



DELFINAL 2


Oj, har dessa killar i Litesound rippat rakt av Dannys outfit, eller är det tvärtom? Nåväl... Låten är faktiskt riktigt catchy och sångaren Dmitrij Karjakin är väldigt trevlig att titta på. Den här låten tycker jag om! (8/10)



Fantastiskt duktig sångerska! Låten är lugn och harmonisk och... Lite för lugn och harmonisk. (6/10)



På senare tid har jag fått erkänna en sak som har suttit långt in - jag älskar eurodisco! Och Sofi Marinovas låt är eurodisco. Halleluja! Låten känns party och det ger jag två tummar upp! (8/10)



Ytterligare en artist som sjunger på sitt modersmål som inte är engelska! Tack för det Televerket! Nina är en duktig sångerska och låten är helt okej. Inte speciellt utmärkande. Musikvideon är dock väldigt fin - passar bra till låtens budskap. En massa fallande män... Eller är det fallande änglar? (6/10)



Denna lugna låt är inte någon favorit. Enligt mitt tycke är den lite intetsägande. Killen är dock väldigt tjusig. (5/10)



Hej och hopp! Det tog mer än en och en halv minut innan låten kom igång. Är det positivt eller negativt? Jag är lite osäker. Låten är - vad jag vill kalla den - inte jättebra. (4/10)



Åh! En drama king. Låttexten kan jag redan och jag har lyssnat c:a 1 minut av låten. Bra sångare och en ganska rolig låt faktiskt. Jag blir dock lite rädd för musikvideon och det beror mest på Anri Jokhadze. (5/10)



Donny Montell har på sig ögonbindel på scenen. Innebär det att han är kärleken? Nåväl... Låten känns lite ålderdomlig och inte speciellt mycket 2012. Han påminner lite om Måns Zelmerlöw men inte lika duktig som sångare. (4/10)



Jag hade mina förhoppningar när jag lyssnade på introt på denna låt, men något hände. Kurt Calleja påminner om Magnus Carlsson när han sjunger och låten påminner faktiskt om något som Barbados skulle kunna ha spelat under 90-talet. Vad var det som hände? Jo, jag blev inte imponerad av denna låt. Om det vore 90-tal skulle jag kanske gilla denna låt. (6/10)



Tooji är så söt! Han påminner en hel del om en norsk Eric Saade. Låten är party och som sagt - jag älskar ju partylåtar! Norge får 12 poäng av mig om Tooji går vidare till stora finalen. (10/10)



Nä... Den här låten tilltalar inte mig. Den är till och med lite tråkig. (4/10)



Serbien brukar skicka väldigt fina låtar till ESC. Željko Joksimović sjunger otroligt bra och låten är riktigt fin. Början av låten är väldigt lugn och visst det fungerar, men jag tycker dock att låten är som bäst i slutet när det händer något. (7/10)



Rockaren Max Jason Mai berör mig inte allt för mycket. Han är väldigt söt och sjunger riktigt bra, men i övrigt... Nja... Låten är okej, inget mer. Musikvideon är dock lite av en gåta. Filmar de den riktiga musikvideon...? (5/10)



Vilken duktig sångerska Eva Boto är. Låten är en långsam historia med höjdpunkten i slutet av låten då temperaturen höjs en aning. Sammanfattningsvis är denna låt fin men ingen höjdare. (6/10)



Loreen är bäst, ingen protest! Ja, Sveriges bidrag är även detta år mycket bra, kanske till och med det bästa bidraget. Loreen har en otrolig röst och låten är lätt att tycka om. Men vad vet jag? Jag är ju bara från Sverige. :) Kanske jag är för partisk? (10/10)



Åh, Joan Franka ser ut som en modern Pocahontas i musikvideon. Och låten är lekfull och rolig. Den här låten är riktigt bra! (8/10)



Love Me Back är en glad trudelutt och Can Bonomo är en väldigt charmig kille. (7/10)



Ukrainas svar på Toni Braxton! En sångdiva med kraftfull sångkapacitet. Låttexten är väl lite sisådär, men låten känns ganska mycket party. (7/10)



FINAL


Återigen - en väldigt duktig sångerska. Låten är en typisk lugn låt. Ärligt talat blir jag inte speciellt berörd av denna låt. Den påminner väldigt mycket om Sam Browns Stop, dock inte lika bra. (5/10)



Vilken musikvideo! En massa eyecandy, men vad gör alla dessa manliga modeller? Har det anknytning till låttexten? Jaja... Anggun är dock en duktig sångerska och låten är riktigt bra. (8/10)



Så söt Roman Lob är! Han är dessutom duktig på att sjunga. Låten är helt okej. Kanske inte en låt som jag kommer ihåg efter första gången jag har hört den. (7/10)



Minns jag fel, eller var inte Italiens bidrag förra året också lite 40-50-talsosande? Hur som helst... Denna låt är catchy och även om inte Nina Zillis engelska är klockren är låten riktigt bra. (8/10)



Duktig sångerska, men låten är i det närmaste händelselös. Det ska inte ta två minuter av en låt som är tre minuter innan det händer något! Låten är inte direkt minnesvärd och den känns sådär. (5/10)



Wow! Engelbert Humperdinck har onekligen den bästa rösten av alla deltagare i årets ESC. Och han är dessutom den äldsta deltagaren i ESC:s historia. Därför är det helt otroligt att han lyckas övertrumpa så många yngre förmågor. Låten känns riktigt berörande och jag tycker om den. En klassisk ESC-låt! (8/10)


Så där ja! Nu får vi se hur det går på delfinalerna. Jag hoppas verkligen att Loreen går vidare till finalen. Hon förtjänar verkligen det!

Kommentarer

Anonym sa…
Va? Är inte redan Loreen i final? Jag menar, Eric Saade kom ju trea!
Caroline sa…
Tyvärr måste Loreen kvala in nästa vecka. Det är endast landet som vann förra året och "the big five" som går direkt till final. Vilka underbara regler, eller hur? :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia