Eurovision Song Contest - Semi-final 1

Äntligen! Snart är det dags för den stora finalen i Eurovision Song Contest och i vanlig ordning tänkte jag lyssna igenom (i alla fall mer eller mindre) bidragen. Detta är så spännande!

Semi-final 1 (14 maj)


Österrike
Natália Kelly är en duktig sångerska, men jag ska vara helt ärlig - låten känns inte speciellt unik. Låten är dock ganska söt och jag hoppas att hon kommer med i stora finalen. (4/10)


Vitryssland
Äntligen får Alyona Lanskaya sjunga i ESC. Förra året vann hon den vitryska finalen, men på grund av fusk fick ett annat bidrag representera Vitryssland. Och vad kan jag säga om årets bidrag? Lite dansvänlig, men låten känns inte riktigt 2013. (4/10)


Belgium
Här har vi en The Voice-vinnare från Belgien 2012. Han är en duktig sångare, men engelskan sitter inte riktigt på plats. Låten är dock riktigt svängig och jag lyssnar gärna på denna låt en gång till. (8/10)


Kroatien
Oj... Här har vi ett bidrag som skulle passa alldeles utmärkt år 1992, typ. Förlåt! Klapa s mora är sex väldigt duktiga sångare. De lär säkert få en mycket bra placering för låten är ändå ganska okej. (6/10)


Cypern
An Me Thimasai är en riktigt bra ballad. Låten känns känslosam och fin. (7/10)


Danmark
Denna låt är segertippad och det förstår jag helt och hållet. Låten är catchy och den känns fräsch i utförandet. 12 poäng till Danmark! PS. Läs om sångerskan Emmelie de Forest - hon har värsta backstoryn ju! DS. (10/10)


Estland
Birgit sjunger en väldigt söt sång. Låten känns inte riktigt så speciell som den bör göra för att kvala in till finalen, men jag hoppas att Estland gör det. (6/10)


Irland
Låtar med upbeat-tempo är ju lite av en favorit hos mig och visst, jag tycker att Ryan Dolan har en låt som är ganska så catchy. Ja, faktiskt, den är riktigt bra. Lite överraskande att inte Jedward är med och tävlar i år. (8/10)


Litauen
Oj, vad glad Andrius Pojavis är! Han ser så genuint lycklig ut att jag faktiskt tycker om låten mycket mer än om jag inte hade sett musikvideon. Charmig låt, men kanske inte en av de starkaste bidragen. (7/10)


Moldavien
Moldavien har haft i några års tid väldigt häftiga bidrag som en onekligen kommer ihåg. Årets bidrag - en ballad - kanske inte riktigt kommer att hamna i kategorin "Häftigt bidrag i ESC", men låten är helt okej och sångerskan Aliona Moon ser fantastisk ut! (6/10)


Montenegro
Låten börjar så bra! Sångerskan sjunger fantastiskt bra, men Who See är två killar som inte kommer högt upp på min lista av bra rappare. Varför ska de förstöra denna låt som faktiskt har potential (se dock inte musikvideon) med en rapp som känns blaha? Skulle låten endast ha en sångare (tjejen) skulle jag garanterat kunna ge detta bidrag ett väldigt bra omdöme. (5/10)


Ryssland
Vilken fantastiskt duktig sångerska! Vad otippat, Ryssland... Låten är också bra. Bra budskap! Jag gillar faktiskt detta bidrag. (8/10)


Serbien
Ser du bara musikvideon kanske du dömer ut dessa tre tjejer. Varför ha på sig sådana fula kostymer?! De skulle nästan kunna ha gått ut på scenen i bikini. Tjejen i guldkostymen var dock helt okej. Varför åma och kråma sig som ö-versionen av en strippa?! Vilken tur att låten faktiskt är ganska bra. Snälla, om ni går vidare till finalen - byt kläder och skippa åmandet och kråmandet! (7/10)


Slovenien
Okej, jag behöver inte lyssna alltför länge på denna låt för att veta att den kommer spelas på radio - oberoende om den går vidare till final eller inte. Den är riktigt catchy och jag gillar den väldigt mycket. Musikvideon är dock lite si och så med... Varför ett gäng halvnakna killar i mörkret bland en massa krossat glas? I badkar? Ja, det är sådana killar vi tjejer/killar faller för? Hm... Ja, det måste nog vara så. (9/10)


Nederländerna
Hm... Jag är inte riktigt säker på vad jag tycker om Anouks låt. Sömnpiller? Lyckopiller? Njaaa... Jag är tveksam om Anouk går vidare till finalen, även om hon är en duktig sångerska. (5/10)


Ukraina
Ukrainas svar på Shania Twain! I alla fall utseendemässigt. Musikvideon är bättre än låten. Låten är helt okej. Den lär säkert ta sig till finalen. (6/10)


Så där ja! Den första semifinalen är avklarad.


Källor
Eurovison Song Contest

Kommentarer

Björn sa…
Åhoj!

Kan inte ta åt mig äran för layouten eftersom den är en av de som finns tillgängliga att använda gratis. Kan möjligen ta åt mig äran för min goda smak att använda den dock ;-)

Läsförståelsen på nationella proven var ganska enkel att rätta, skrivdelen är något mer tidskrävande dock. Håller helt klart med om att det är överkurs med fem nationella prov i sexan. Tycker för övrigt att det är lite överkurs med alla nationella prov i gymnasiet också men "Skolverket locuta, casua finita" för att parafrasera ett romerskt talesätt så man kan inte göra annat än att rätta...

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia