Eurovision Song Contest 2016 - Semifinal 1

Äntligen är det dags för årets Eurovision Song Contest. Jag är spänd av förväntan och det lär säkert vara ett antal låtar som är mycket bra. Hoppas jag i alla fall.

Här har vi låtarna som är med i semifinal 1:

Armenien
Iveta Mukuchyan har en otroligt häftig röst och låten är riktigt bra. Förhoppningsvis går denna låt vidare till finalen. (8/10)

Österrike
ZOË har en väldigt sockersöt låt och jag måste erkänna att den inte passar min smak gällande schlagerlåtar. (5/10)

Azerbajdzjan
Samra har en catchy låt och hon har dessutom en rejäl pipa. Ja, låten fungerar i mitt tycke. (7/10)

Bosnien och Hercegovina

Bosnien och Hercegovina brukar vara ett av mina favoritländer i ESC, men i år var låten lite väl intetsägande. Inte någon favorit, med andra ord. (4/10)

Kroatien
Nina har en häftig sångröst och låten är riktigt bra. I början av refrängen låter det nästan som Zara Larssons låt "Uncover", men det kanske inte gör något. (8/10)

Cypern
Hårdrockslåten "Alter Ego" är inte fy skam. Den är dessutom poppig. Helt okej faktiskt, även om jag inte är något hårdrocksfan. (6/10)

Tjeckien
Gabriela har en vacker sångröst, men jag är osäker på om jag tycker om låten. Den känns lite enformig. (4/10)

Estland
Jüris låt är lite speciell och jag tror minsann att jag tycker den är bra. Att låten känns lite mörk gör den lite annorlunda. (7/10)

Finland
Wow! Denna låt har lite 70-tals vibbar och refrängen är jättebra. Partykänsla på topp! I like it, I like it a lot. (9/10)

Grekland
Greklands bidrag är vare sig jättebra eller jättedåligt. Låten är så där bra. Bra beskrivning, eller hur? (5/10)

Ungern
Freddie är en stilig kille och låten är helt okej. Perfekt radiolåt. (6/10)

Island
Denna låt är en riktig partyschlager och det ger jag två tummar upp för! (8/10)

Malta
Ytterligare en partylåt och jag tycker den passar bra som schlagerlåt. Kanske inte någon vinnare, men en låt som spelas mycket på radio. (8/10)

Moldavien
Lidia har en fin sångröst, men låten känns så mycket 90-tal och dessvärre inte på ett bra sätt. (5/10)

Montenegro
Highways låt är som en mix av en Depeche Mode-låt och en massa annat gott och blandat. Det är dessvärre inte någon schlagerlåt. (4/10)

Ryssland
Pompös schlagerpop och det är mycket av det. Om du vill lyssna på schlager delux - välj denna låt! (6/10)

San Marino
Ytterligare en 70-talsdänga, men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om denna låt. Alltså, hade den varit med på soundtracket till filmen "Boogie Nights" hade det inte förvånat mig. Schlager? Näe, inte riktigt. (3/10)

Nederländerna
Nu ska jag säga något vågat - jag tror minsann att jag tycker att denna låt har varit den bästa av låtarna som ska vara med i första semifinalen. Lite pop, lite country och mixen gör låten väldigt lyssnarvänlig. Två tummar upp! (10/10)

Så där ja! Då hade jag lyssnat igenom de första 18 bidragen i semifinal 1.



Källa
Alla bilder är lånade från Eurovisions hemsida.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia