Eurovision Song Contest 2017 - Semifinal 1

Äntligen! Nu är det snart dags för Eurovision Song Contest 2017 i Kiev, Ukraina, och finalen är om mindre än en månad. Jag har lyssnat igenom årets bidrag och här kommer jag med kommentarer angående låtarna i första semifinalen som kommer gå av stapeln den 9 maj.

Sverige
Vad ska jag säga? Fantastiskt bra låt! Den är catchy och lättlyssnad. Min gissning är att Robin lär hamna i topp 5. Betyg: 9/10


Georgien
Wow, vilken duktig sångerska! Hennes röst är verkligen mäktig. Låten är dock lite enformig och jag tror jag skulle kunna sjunga låten redan efter en lyssning. Det är i och för sig bra, men det vore roligt med lite mer variation i låttexten. Betyg: 6/10


Australien
Vilken fantastisk sångare! Och låten matchar Isaiahs troliga sångröst. Min gissning är att denna låt kommer få en jättebra plats i finalen, om inte annat vinna hela ESC. Betyg: 10/10


Albanien
Återigen, en otroligt duktig sångerska och låten är helt okej. Jag gissar att låten kommer i final och i finalen kommer Lindita få en mittplacering. Betyg: 7/10


Belgien
Jag undrade om Belgien kan komma med ett bättre bidrag än förra året och hello! Vilken häftig låt! Jag gillar verkligen denna låt och Blanches röst matchar perfekt med musiken. Hoppas Blanche är med bland topplåtarna i finalen. Betyg: 10/10


Montenegro
Hello, disco explosion! Hur kan en inte tycka om Slavkos sång och framträdande? Amazing, I tell you, amazing! Låten kommer troligtvis vara populär på dansgolvet, men jag vet inte om den kommer så högt upp i ESC-rankning. Betyg: 7/10


Finland
Sångerskan Leena har underbart vacker röst och låten är väldigt fin. Jag tycker om låten, men jag är lite osäker på om låten har ESC-potential. Betyg: 8/10


Azerbajdzjan
Tala om cool tjej. Dihajs låt är catchy och intressant och jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra för henne. Jag ger låten två tummar upp! Betyg: 9/10


Portugal
En klassisk kärlekslåt och Salvador verkar onekligen få låten att komma till liv med känsla och engagemang. Låten lär få en bra plats i ESC. Betyg: 8/10


Grekland
En pompös discodänga om kärlek. Vad kan gå fel? Inte speciellt mycket, men låten känns inte speciellt ny i sin genre. Betyg: 6/10


Polen
Kasias låt känns mäktig, men jag tycker egentligen om en schlager som är lite mer fartfylld. Den lär säkert få en placering. Betyg: 7/10


Moldavien
Mina förhoppningar var så höga när jag såg att Sunstroke Project skulle representera Moldavien i årets ESC med tanke på att deras bidrag Run Away som var med i ESC 2010 blev en sådan succé. Tyvärr tror jag inte att Hey Mamma blir någon större succé. Låten känns klyschig och videon är bara NEJ. Betyg: 2/10


Island
Ytterligare en favorit! Vilken häftig låt och jag gillar den. Svala är en cool tjej och låten känns modern. Min förhoppning är att denna låt kommer att spelas ungefär överallt efter ESC. Betyg: 9/10


Tjeckien
Artistisk musikvideo och låten har många budskap. Återigen är jag lite tveksam till långsamma ESC-låtar, men Martina sjunger väldigt vackert. Betyg: 7/10


Cypern
Ytterligare en favorit! Jag gillar tempot i låten och den känns annorlunda på ett bra sätt. Två tummar upp! Betyg: 8/10


Armenien
Intressant låt och Artsvik har en jättefin sångröst. Jag gissar att låten kommer att få många poäng för den lär gå vidare till finalen. Betyg: 7/10


Slovenien
Omar kan onekligen sjunga, men låten är inte en favorit. Först och främst känns låten lite förlegad som nutida ESC-bidrag och musikvideon matchar inte låten. Alls. Varför dansar han hiphop/street till en låt som skulle kunna ha varit ett ESC-bidrag 1987? Jag förstår inte riktigt kombinationen, men vad vet jag egentligen? Betyg: 4/10


Lettland
Partymusik delux! Triana har en stämningshöjande låt som lär få alla på ESC att dansa. Betyg: 8/10



Källa
Alla bilderna är lånade från Eurovision Song Contest Kiev 2017:s hemsida. 

Kommentarer

Anonym sa…
Hej Caroline! Stämmer det att du har halsduken från Conscious collection 2011? Maila gärna :) femtiotalistisk@gmail.com
Caroline sa…
Hej Nancy,

Tyvärr har jag inte halsduken från H&M:s Conscious collection 2011. Hoppas du får tag på halsduken av någon annan!

Ha en fin kväll!
/Caroline

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia