I väntan på julafton

För några år sedan valde jag att skriva ett inlägg om dagen under december fram till julafton. Jag överväger att göra samma sak detta år. Kanske till och med återanvända några av rubrikerna... 

Som barn brukade jag alltid få julkalendrar under december månad och för att vara helt ärlig så har jag gett mig själv en julkalender de flesta år som vuxen också. Kanske inte varje år i 20-årsåldern. Jag har oftast satsat på en chokladjulkalender och det kanske blir en sådan, dock något försenad, julkalender till mig själv i gåva detta år också. 

När det gäller julkalendern på radio och tv har jag varit lite sporadisk i mitt lyssnande och tittade sedan tonåren. Jag har missat en hel del julkalendrar på tv som många har tyckt varit helt underbara julkalendrar. På senare år har jag faktiskt försökt se så många avsnitt som möjligt av julkalendern.

Idag lyssnade vi lärare tillsammans med våra elever på det första avsnittet av Sveriges Radios julkalender Knäckarbanketten. Jag tjuvlyssnade på första avsnittet innan jag hade lektion med mina elever och blev genast intresserad av att fortsätta lyssna på nästa avsnitt. Med andra ord verkar årets julkalender mycket lovande. Att det dessutom finns extramaterial till denna julkalender gör det - förhoppningsvis - roligt att jobba lite grand efter lyssnandet med de uppgifter som hör till det avsnitt som vi har lyssnat på i klassen.

Knäckarbanketten

Jag har däremot inte hunnit se första avsnittet av SVT:s julkalender Mirakel, men det kommer jag helt klart att göra. Det lilla jag hunnit läsa och se om julkalendern har definitivt fångat mitt intresse. Jag får återkomma med en kortare recension vid ett senare tillfälle.

Mirakel

Min favorit bland alla julkalendrar är fortfarande Sunes jul (1991). Jag kan fortfarande se denna julkalender, kanske inte alla avsnitt, men helt klart de avsnitt som fortfarande får mig att skratta. Till exempelvis avsnitten Julbordet och Krig

Sunes jul

Vilken tur att SVT Play har så många julkalendrar genom åren att titta på! Jag hoppas att Tusen år till julafton (2015) kommer till SVT Play så att jag kan få se Erik och Lotta tillsammans med alla de duktiga barnen visa upp Sveriges historia återigen.

Snart är det julafton! Hoppas bara inte att det går för snabbt. Det är så mysigt att få ha de här dagarna innan julhelgen. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia