Dancing in november

Lördagen var en mycket underhållande dag. Det var nämligen dags för min och E:s gemensamma 30-årsfest. Vi har längtat efter denna dag sedan vi började planera för en gemensam fest - det var före sommaren. Det gäller att ha framförhållning.

Klockan 17 började kvällen med mingel. Vi drack fördrinkar och åt smaskiga fördrinkssnacks till. Det var bland annat:
- Smördegspuff med avocadocreme och räka
- Ädelostcreme med rostad valnöt och päron

Mums!

Efter minglet satte vi oss till bords. Jag och E gav vårt fantatiska och väldigt improviserade tal till våra gäster.

Mellan rätterna underhöll vår otrolige toastmaster P oss med en häftig film som P och vår underbara men för kvällen sjukskrivna C hade gjort. Huvudrollsinnehavaren i filmen var L, helt otippat. Han spelade Dr Evil och hade till och med en katt, Creamnose. Jag var mycket imponerad av hans oanade talang!

Detta spex visade sig vara en tävling mellan mig och E. Första deltävlingen var vem som först kunde spräcka de ballonger lekkommitéen hade bundit fast vid våra vader. Jag kämpade för kung och fosterland, och vann otroligt nog. Jag kände mig rätt varm i kläderna efter första deltävlingen, om vi så säger...

De duktiga HR2-eleverna serverade oss mousserat vin och därefter fick vi förrätten:
- Lillians röra (räkor, gravad lax, ost, ägg, purjolök etc)

Den var himmelskt god. Denna förrätt är något jag rekommenderar till alla att pröva som förrätt, till bakad potatis, pasta, ja, you name it!

Andra deltävlingen var svår, väldigt svår. Vi skulle lösa matematiska tal från ett delprov på Högskoleprovet. Jag försökte lösa några tal, men insåg mina begränsningar och började på måfå svara på frågorna. Det kändes som om det gick så där. Jag vet inte, men jag tror faktiskt att E satsade på att försöka svara på uppgifterna. Vad hon var duktig! Och ganska naturligt - hon vann. Hon vann med 4 rätta svar av 22. Jag hade 3 rätt så jag var ju inte så långt ifrån.

Våra duktiga servitörer gav oss rött vin till varmrätten, och maten :
- Pepparfilé fylld med ruccola och färskost, rostade rotsaker samt sås gjord på basilika

Återigen... Otroligt gott! Det var mycket smak på köttet. Mmm...

Tredje deltävlingen var en smaktävling. Vi skulle smaka sex olika smårätter med ögonen förbundna. Smårätterna var följande:
1. Hallon- och vaniljgiffel: Jag gissade på kanelbulle = FEL!
2. Chevreost: Jag gissade på fetaost = FEL!
3. Valnöt: Jag gissade på valnöt = RÄTT!
4. Jordgubbsrulltårta: Jag gissade på hallon/jordgubbsrulltårta = HALVRÄTT?
5. Polarbröd: Jag gissade på polarbröd = RÄTT!
6. Pepparrotscreme: Jag gissade på pepparrotscreme/wasabi = RÄTT!

Jag hade alltså 3,5 rätt. E hade 4 eller 5 rätt. Buhu! Hon hade alltså vunnit. Igen. Men hon har nog betydligt bättre smaklökar än mig. Det roligaste var att hon också hade trott att hallon- och vaniljgiffeln var en kanelbulle.

Efterrätten hade jag nog längtat mest efter, och den var:
- Pannacotta med hallonspegel

Oh, my Lord! Varför är pannacotta så gott för? Både jag och E var rungande överens om vad vi ville ha till efterrätt, och vi var absolut inte besvikna på resultatet. Mumsfilibabba!

Fjärde deltävlingen var vem som kunde suga bäst. Det handlade alltså om vem som kunde dricka upp sin dricka snabbast. Jag hade varit vid baren och kollat in läget hur eleverna hade det, och då såg jag att de gjorde en rosa drink. Huh? Denna drink stod inte på drinkmenyn denna kväll, så jag blev helt klart nyfiken. Och hör och häpna! Det var alltså en rosa drink jag och E skulle dricka till denna deltävlingen. Drinken hette Pink Princess. Väldigt passande för både mig och E. Vi är ju rosa prinsessor! På ett ungefär...
Vi drack upp våra drinkar ungefär samtidigt, men jag var lite snabbare än E. Nu hade vi vunnit två deltävlingar varm och det var bara en deltävling kvar. Ikk...!

Till kaffet var det supergoda chokladtruffelbollar. Himmelskt gott!

Under tiden vi drack kaffet fick jag och E veta vad vi skulle göra för femte och sista deltävlingen. Vi skulle tävla om vem som var ödmjukast och tävlingen gick ut på att vi skulle skriva en dikt på sapfiskt versmått om varandra. Okej, att skriva en dikt är inget problem, men vad tusan är sapfiskt versmått? Både jag och E är svensklärare, men vi visste tyvärr inte vad sapfiskt versmått är. Det löste sig dock - P hade med ett exempel på sapfiskt versmått. Tack och lov!
Jag gjorde mitt bästa och skrev om hur bra E är, vilket inte var så svårt eftersom hon är en otroligt fin människa. Vi skulle läsa upp våra dikter för varandra, och våra gäster skulle rösta vem som hade bästa dikten. Jag fick lite applåder om vi jämför med vad E fick. De både ropade och applåderade högt och livligt när det var dags att rösta på E. Hm... Vad hände med Team C? Jaja, jag är väl en bra förlorare. Eller, nä. Jag slickade mina sår när jag såg vad E fick som vinst - det var en keps. Den av våra gäster som hade flest rätt gissningar på vem som skulle vinna deltävlingarna fick också pris. L fick mina ballonger som var kvar efter första deltävlingen.

Efter middagen samt deltävlingarna var det dags för festen. Musiken kom igång och baren öppnades. På riktigt. Mina egna HR3-elever E och E stod och serverade drinkar i baren efter middagen. Drinkmenyn var följande:
- Pears Piggelin
- Gin & Tonic / Rom & Cola
- Moijito
- Bonita

Jag är ju svag för päron, så Pears Piggelin var mumsigt god!

Under resten av kvällen hade jag väldigt kul. Jag, E och resten av gästerna pratade med varandra, dansade med varandra, ja, hade otroligt roligt tillsammans!

Kvällens topp 5-playlist:
1. Journey - Don't Stop Believing
2. Ebba Grön - 800°
3. La Roux - Bulletproof
4. Haddaway - What Is Love
5. Maskinen - Segertåget

Innan kvällen började lida till sitt slut var det dags för kvällsvickning. Det var tre olika pajer, bland annat:
- Tonfisk- och olivpaj

Det var väldigt gott att avrunda kvällen med paj och sallad. Verkligen gott!

Festen var rolig från start till slut. Vilket otroligt arbete alla har lagt ner som har hjälpt oss att få en så bra födelsedagsfest som möjligt. Tack alla som har hjälpt till! Tack alla som kom på festen! Detta är onekligen en fest jag sent kommer att glömma!

Kommentarer

Theres sa…
Min käraste, käraste... Om jag varit där... Då hade du fått hårdaste födelsedagskramen i världen! Sparar den till jul istället. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia