Julbord, julbord, julbord

Vilken toppenfin dag! Dagen började med en tripp till Skellefteå för lite shopping. Nåväl... Jag har sagt till mig själv att jag inte får shoppa, men det blev ändå en sak. En topp från KappAhl som jag tidigare har lagt upp en bild på min blogg, men jag visar den en gång till bara för att jag tycker den är fin:




Jag hittade en klänning också (enligt hemsidan en blus - hm...), men jag skulle mest troligen se ut som om jag vore gravid i 100:e månaden om jag hade på mig den. Här har ni "blusen"/klänningen:




Lilla Mari är nog ett av de mysigaste fiken i Sverige. Jag fikade en slabang (godaste bakelsen i universum) samt drack en juice till. Underbart gott!


Jag hittade en massa fina diadem på Glitter, men jag var tvungen att stoppa mig själv från att köpa typ fem diadem.

Efter att Skellefteås affärer hade blivit besökta var det äntligen dags för julbord i Byske! Det har blivit en årlig tradition att äta julbord på Byske Gästgivargård och de har onekligen utmärkt god mat.

Servitören som mötte oss vid dörren bjöd på glögg med mandel, russin, pepparkakor och mandariner. Efter glöggen var det dags för... julbordet! Här kommer några av de maträtter som fanns på julbordet:
  • Exempelvis citronsill och löksill. Det fanns fler sillsorter, men jag kommer inte ihåg namnet på dem.
  • Gravad lax
  • Pepparlax
  • Inlindad rökt lax med gottgott i mitten
  • Gubbröra
  • Sillsallad
  • Rödbetssallad
  • Västerbottenostpaj med broccoli
  • Olika patéer (säkert 4-5 st)
  • Julskinka
  • Olika korvsorter
  • Mimosasallad
  • Lammkött
  • Renkött
  • Prinskorv
  • Köttbullar
  • Revbensspjäll
  • Omelett

Okej, nu var det fler maträtter, men detta var min första tallrik av julmat:


Min första tallrik var fullastad av mat, så när jag hämtade ytterligare en portion så orkade jag fyra köttbullar och två prinskorvar. Woho...! Orutinerat! I ärlighetens namn så skämdes jag när servitören kom och hämtade tallriken. Jag skyllde på att jag var orutinerad. Hon log och sa att det inte gjorde något om jag lämnade mat. Hoppas hon inte trodde att jag v i l l e lämna mat, för så var inte fallet. Det som var kvar - revbensspjäll, rökt laxrulle och västerbottensostpaj - var ju underbart gott så jag ville verkligen äta upp allt. Just då fanns det verkligen inte plats.

Efter en relativt lång vilopaus så åt jag lite ost. Mycket god änglaost (tror mögelosten hette så?), brieost och mjukost till vindruvor. Mmm...

Efterrättsbuffé var, låt oss säga, väldigt avancerad. Take a look...


Barn brukar ju få det rätt jobbigt när de får två alternativ att välja mellan. Hur fungerar en vuxen person som får allt för många efterrättsalternativ? Ja, hon (läs jag) tar lite av varje! Och vad fanns det då på efterrättsbuffébordet? Here we go...

  • Jordgubbsruta
  • Kladdkakeruta med grädde
  • Cheesecake
  • Mandelkaka (tror jag - jag smakade inte denna kaka)
  • Ris a la malta med fruktsallad till
  • Chokladmousse
  • Jordgubbsmouse
  • Godis: blandgodis, knäck, skumtomtar, polkagris, gelehallon etc.

Min efterrättstallrik: Ris a la malta med fruktsallad, gelehallon, kladdkaka med grädde, jordgubbsruta, knäck, polkagris, jordgubbsmousse, chokladmousse


Bör jag tillägga att jag var mätt, mätt, mätt efter all mat? Jepp, det var jag minsann. Mätt och glad. Undra om man kan hyra in Byske Gästgivargård på julafton så de kan göra all julmat? Vore underbart om jag kunde göra det.

Byske Gästgivargård - vi syns nästa år! God Jul & Gott Nytt År!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia