Sweet sweet April...

Jag har varit väldigt dålig på att uppdatera vad som har hänt på den senaste tiden. Därför tänkte jag avrunda vad som hände i slutet på april.

Den 26 april
LR hade årsmöte. Vi hade ett lättsamt och trevlig möte och mötet avrundades med den godaste smörgåstårta jag någonsin (tror jag då) ätit! Det var en smörgåstårta med rökt eller gravad lax. Underbart god! Jag fick t.o.m. med mig en bit hem. Tack för det!

Den 27 april
H hade kommit på det briljanta förslaget att ha svensklärarmöte hos henne. Vi blev bjudna till henne efter jobbet och då bjöd hon på en mycket god soppa. Vårt möte var väldigt effektivt och samtidigt väldigt trevligt. Det kändes otroligt kul med ett svensklärarmöte hemma hos någon, i stället för på jobbet. Kvällen avrundades med en tävling - jag vann tyvärr inte. Ska jag skylla det på K som förledde mig? Men hon gjorde inte det med flit. Hoppas jag då. :)

Den 28 april
Denna kväll skulle E och A äta middagen som jag gav dem som gemensam födelsedagspresent. Jag och A skulle passa lilla K. För att vara helt ärlig - jag var nervös som bara den! Tänk denna lilla tös, hur skulle jag klara att ta hand om henne? Tack och lov att A också skulle vara där.

När E och A skulle bege sig till Restaurang Malgomaj trillade tårarna för K. Hon blev nog väldigt olycklig över att hennes föräldrar skulle lämna henne! Om vartannat kramade K om mig och A, men nej, ingen av oss luktade ju som mamma och pappa! Vi lekte med henne, men det gjorde henne inte gladare. Då satte vi på musik, och då blev hon glad! Hon började dansa och efter en liten stund lekte hon för sig själv och ville inte alls att jag och A skulle leka med henne.

När E och A kom hem matade A K och därefter var vårt barnvaktande över. K hade överlevt och hon såg väldigt nöjd ut. Tack och lov för det, för att om hon hade fortsatt gråta hade jag börjat gråta! :)

Den 30 april
Valborgsmässoafton!

Efter jobbet började jag med mitt uppdrag för aftonen, vilket var efterrätten. Jag hade bestämt mig för att göra "Chokladmoussepannacotta". Det var en spännande uppdrag.
1. Jag gjorde botten - en tunn närapå kladdkakaaktig chokladbotten.
2. Jag gjorde vaniljpannacotta i små skålar. PS. Den smakade uuunderbart gott! DS.
3. Jag gjorde chokladmoussen.

När allt hade fått stå till sig (stelnat, vill säga) placerade jag ut de små pannacottaportionerna över chokladbotten och sedan bredde jag ut chokladmoussen överst. Vilken mäktig skapelse! Undra hur den skulle smaka?

A och M kom och hälsade på och började grilla under tiden jag gjorde mig klar för kvällens aktiviteter. När köttet var grillat tog jag mig upp till resten av gänget. Vi åt följande till vårt grillade kött:
  • Potatisgratäng
  • Ruccolasallad med päron, valnötter och fårost
  • Bacon- och creme bonjourfyllda ugnsgratinerade tomater
  • Sparris
  • Grillad halloumiost
Ja, det var nog mer mat, men jag kommer inte ihåg mer just för stunden. Maten var i vilket fall som helst underbart god! Den ugnsgratinerade tomaten passade perfekt till köttet! Mums!

Efter maten kom lite fler människor och vi hade väldigt trevligt. Det verkade som om efterrätten faktiskt fungerade. Enligt mitt eget tycke så var chokladmoussepannacottan god! Jag hade varit väldigt orolig att det inte skulle vara gott med espressosmak i chokladmoussen, men det fungerade faktiskt.


Vi avrundade kvällen med sällskapsspel och Nintendo 8-bit-spelande. Därefter var nog alla ganska så trötta, även om timmen inte var speciellt sen.

Vilken trevlig månad! Betyg: +++++ av +++++ möjliga!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia