Första julbordet avklarat!

I helgen åt jag årets första julbord på Byske Gästgivargård. Det var mumsigt gott - som vanligt.

När vi gäster kom till in på gästgivargården bjöds det på glögg, pepparkakor och en jättegod chokladkaka. Jag råkade äta två stycken av chokladkakorna. Väldigt fin förrätt.

Julbordsomgång 1 blev följande:


  • Västerbottensill
  • Löksill
  • Sallad med granatäpple, päron och nötter
  • Ägg med räka
  • Rökt lax med pepparkräm
  • Gravad lax
  • Ugnsstekt lax
  • Laxpastej
  • Västerbottensostpaj med spenat
  • Leverpastej
  • Potatis
  • Vörtbröd
  • Tunnbröd
Det blev en hel del fisk och det blev massor gott! Sillen är så vidunderligt smaklig att jag nästan bara skulle kunna äta sill. Laxen i olika format är också underbart god, speciellt den med pepparkräm.

Julbordsomgång 2 blev följande:


  • Sallad (repris - se ovan)
  • Rökt lax med pepparkräm (repris)
  • Ugnsstekt lax (repris)
  • Västerbottensostpaj med broccoli
  • Romsås till pajen
  • Julskinka med senap och äppelmos
  • Rådjurskött
  • Lammkött
  • Älgstek
  • Köttbullar
  • Prinskorv
  • Revbensspjäll
  • Janssons frestelse
  • Omelett med svampstuvning
  • Vörtbröd
Nu blev det lite mer kött. Let me tell you about the revbensspjäll. Revbensspjället var så mör att köttet föll av benet! Det var nästan inget synbart fett. Jag kan börja dregla när jag tänker tillbaka hur gott det var. Även pajen var underbart god!

Sammanfattningsvis så var maten på julbordet så himla god att jag gärna besöker Byske Gästgivargård bara för att få smaka den igen. Dessutom är det mesta på julbordet hemlagat och det märks!

Jag måste erkänna att jag var rätt mätt efter maten på julbordet, men nog skulle jag också få ner lite efterrätt. Det blev att vänta lite grand tills magen var redo för den söta efterrätten.

Även detta år hade de en buffé av efterrätter att välja mellan. Detta blev min efterrätt:


  • Chokladkaka med polkagris och grädde
  • Hallonruta
  • Blåbärscheesecake
  • Hallon- eller jordgubbsmousse
  • Chokladmousse
  • Fruktsallad
  • Vindruvor
  • Grönmögelost
  • Brieost
Jag hade gärna velat ha några knäck också, men de hade tagit slut.

Betyg på detta julbord: fem julbord av fem möjliga!

Det är inte bara maten som är bra på detta stället, utan inredningen är också fin. Titta här:


God jul & Gott Julbord!

Kommentarer

svar: word.

det hoppas jag då på!
bilderna och beskrivningarna på hemsidan var dock lite missvisade, tyvärr.

solglasögonen ville jag också ha!
tycker du att sakerna är värde sitt "nya" pris så är det värt det, tycker jag.
sweetness.

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia