All Hallows' Even

Alla Helgons Dag... Jag måste erkänna att jag är väldigt förtjust i denna högtid. Det är mörk och lite ruggigt ute. Folk har pyntat sina döda släktingars och vänners gravar och tänder ljus för att komma ihåg de som inte finns bland oss längre. Inte för att det behövs pynt och ljus för att komma de sina som ej längre vandra vår jord, men det är fint att det faktiskt finns en högtid för att hedra alla döda.

Vi hade redan pyntat släktingarnas gravar i början på oktober, för vem hade vetat om att vädret skulle fortsätta vara så pass varmt så här långt in på hösten? Jag var mycket nöjd med pyntningen! Tyvärr har det blåst höstvindar så en del av enriset hade blåst bort från en del av gravarna. Nåväl, det såg höstpiffigt ut ändå. Vädret var dock inte riktigt helt klockrent - det småregnade och det är väl kanske inte det bästa av väder. När ljusen var tända, wow, jättevackert! Speciellt när det var ljus på nästan varje grav. Det var ett hav av ljus! Min bild gör inte vyn rättvisa...


Innan vi tände ljus på gravarna, åt vi brunch på Humlan & Fenix. Det var en god brunch, bland annat skinkstek, klyftpotatis, laxmuffins, prinskorv, grönsakspaj, amerikanska plättar, soppa, grönsaker, scones... Ja, det var nog mer mat, men jag kommer inte på något mer just nu. Efter maten kunde man ta för sig av nygräddad våffla och fikabuffé. Jag valde fika denna brunch, men lite fika fick minsann följa med mig hem. Förlåt Humlan & Fenix!


Inredning på Humlan & Fenix är second hand och väldigt fin. Det känns som om man är inne i en kyrkstuga, fastän det är nyligen renoverat. Mysigt!


Ja, det är oändligt fint på Humlan & Fenix. Denna byggnad har (bland annat?) varit en bio och därför har de ett rum som är dedikerat till just filmens underbara värld. Självklart har de också fint utomhus.


Efter vi hade ätit och varit på graven gick vi till kyrkan och tände ett ljus. Återigen, en vacker tradition.


Vilken trevlig Alla helgons dag!

I kväll ska jag se Så mycket bättre och Downton Abbey. Om jag vågar blir det eventuellt en skräckis innan jag ska sova. Undra om Psalm 21 blir för läskig...?

Kommentarer

Anonym sa…
Åh, vad fint dom har fått det på Humlan! Jag måste ta mig en sväng förbi där i mellandagarna och mumsa i mig :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia