Konferens på Hotell Storforsen


Teknikprogrammet, Industritekniska programmet och El- och energiprogrammet på Strömbackaskolan fick åka på konferens angående Teknikcollege på Hotell Storforsen i dagarna två och det var inte alls dumt. Det var även ett gymnasium från Luleå där.

Första dagen fick vi lyssna på olika företag samt LTU. Intressant, speciellt det LTU hade att erbjuda våra elever.

Efter vi hade lyssnat på diverse föreläsningar fick vi sätta oss i grupper och diskutera diverse punkter angående Teknikcollege. Det var roligt att höra andra lärares, LTU:s och företagens åsikter och tankar.

På kvällen var det dags för middag. Vad fick vi äta?

Förrätt
Rensteksbakelse med plocksallad och vitlöksdressing

Varmrätt
Buffé
Tom Kha Gai
Helstekt kotlettrad charlemange med örtrostad potatis
Ugnsbakad laxfilé med skaldjursmajonäs och kokt potatis

Efterrätt
Smultronparfait eller Pannacotta


Förrätten var var lite så där. Det smakade som hamburgarkött och bröd av smördeg. Ingen höjdare, men okej. Varmrätten var däremot god. Laxen och kotlettraden var mycket mumsig! Efterrätten... Ja, det stod ju smultronparfait eller pannacotta. Jag råkade ta en av varje. Hoppas det gick bra ändå!

När vi hade ätit minglade vi. Det var roligt att kunna ta det lugnt och bara prata om lite allt möjligt. På jobbet brukar det oftast bli väldigt stressigt, men här hade vi hela kvällen på oss att vara sociala.

Innan jag gick och sov gjorde jag mina kollegor smått förvirrade. Vi satt och pratade i foajen och där har de en hel del uppstoppade djur. Mitt under ett samtal tittar jag på en av de uppstoppade fåglarna och säger:
- Åh, en mås!
Tyvärr måste jag uppenbarligen ha problem med synen för det var uppenbarligen inte en mås, utan en... Ripa. En ripa och en mås är inte alls lika, men jag tyckte att det såg ut som en mås! I alla fall bakifrån. En ripas och en mås bakdel är väldigt lika. Eller kanske...
Vi fortsatte att prata om ditten och datten och helt plötsligt ser jag en fluga. I november?! Jag utbrister:
- En fluga!
Ingen tror på mig. En av mina kollegor frågade:
- Det kanske var en mås?
NÄ! Denna gång var det inte en mås, utan det var faktiskt en fluga. Och jag fick det bevisat! Det tog inte lång tid så var flugan framme igen och alla kunde se att jag inte såg i syne. Ha!

Vår andra dag på Hotell Storforsen började med hotellfrukost. Bland det bästa med att bo på hotell! Gott, gott, gott!

Efter frukosten skulle vi redovisa vad vi hade pratat om dagen innan. För att vara helt ärlig hade alla kommit fram till bra saker. Heja heja! Vi fick fortsätta att diskutera Teknikcollege fast i andra grupper. Tyvärr kände jag mig inte så produktiv så jag lusläste GY11:s ämnesplaner. För att vara helt ärlig hade jag gärna suttit i grupper med lärare som också är språklärare så man hade fått veta hur Luleå tycker och tänker gällande GY11.

Lunchen avrundade dagen och därefter åkte vi hem. Roligt med arbete på annan ort!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia