Syrie James

Att spendera lite tid på nätet för att söka efter böcker kan ibland ge goda resultat. Jag har nämligen hittat några böcker av en författare som heter Syrie James, nämligen The Lost Memoirs of Jane Austen och The Secret Diaries of Charlotte Brontë




The Lost Memoirs of Jane Austen handlar om Jane Austens försvunna memoarer och The Secret Diaries of Charlotte Brontë handlar om Charlotte Brontës liv. What a surprise! Böckernas titlar säger otroligt mycket om handlingen, eller hur?

Jag blev otroligt glad över att hitta böcker som faktiskt är baserade på sann fakta men är dock sammanfogad med författarens egna slutsatser av vad som kunde ha hänt dessa författare. Jane Austen var exempelvis väldigt noga med att allt som rörde privatlivet inte skulle bli allmänt känt. Innan hon dog bad hon sin syster Cassandra att förstöra personliga brev.

Böckerna är mycket välskrivna och intressanta. Jag blev extra förtjust i The Secret Diaries of Charlotte Brontë eftersom min favoritförfattare är just Charlotte Brontë. The Lost Memoirs of Jane Austen verkar ha varit en inspirationskälla för filmen Becoming Jane (2007), eller kan det ha varit tvärtom?

Alla som är intresserade av Jane Austen och/eller Charlotte Brontë bör läsa dessa böcker. Jag rekommenderar dem varmt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia