Tonight we're gonna party like it's 1999!

Nyårsafton 2011 spenderas tillsammans med ett gäng väldigt trevliga personer. Detta trevliga gäng (inklusive trevliga jag förstås!) spenderade vår nyårsafton hos I och P.

Kvällen började med att S och T gjorde klart förrätten, vilken var chiligratinerad hummer. Låt oss titta på hummern innan den åkte in i ugnen.


Jag hade aldrig ätit hummer före denna nyårsafton, så förväntningarna var höga.

M hade gjort jättefina menyer som blev placerade vid våra platser. Väldigt tjusigt!


Vår middag skulle alltså bestå av tre - på pappret - väldigt goda rätter. Varmrätten skulle M och M ordna och efterrätten hade I och P gjort. Jag hade ordnat med snacks och nattvickning. Som ni säkert förstår var det inte speciellt jobbigt om man tänker på vilka rätter som de övriga lagade. Vi tar oss en titt på de tre rätterna som serverades denna nyårsafton.

Förrätt
Chilimarinerad hummer

Dryck till förrätten
Free Rosé Portugal (alkoholfritt rosévin)


Varmrätt
Lättrimmad torskrygg med svartrot och hasselnötsvinägrett

Dryck till varmrätten
Natureo Free Muscat, Spanien (alkoholfritt vitt vin)


Efterrätt
Åkerbärsparfait med marängtoppar


Mitt omdöme? Fantastiskt gott! Hummern var så god att jag blev närapå besviken på att den tog slut så pass snabbt som den gjorde. Torskryggen var utmärkt tillagad och alla tillbehör... Jag blev förälskad i den inlagda rödlöken för den passade perfekt till torsken. Parfaiten var som en sommarvind som smekte ens smaklökar. Tillsammans med marängen - ja, den kombinationen gjorde min mage väldigt glad. För att sammanfatta denna middag kan jag återknyta till det jag skrev i början av detta stycke: fantastiskt gott!

Vi hade två små killar som höll ut riktigt länge, nämligen L och E. L var den perfekte värden och visade upp alla sina leksaker för oss. Han guidade mig runt i vardagsrummet och sitt lekrum. Hur duktigt är inte det? E var nyfiken på L:s leksaker, men efter en stund av lekande var det dags för John Blund-time. L visade det genom att lägga alla kuddarna från soffan på golvet och säga till oss vuxna att vi skulle sova på kuddarna. Vilken raring!

När barnen sov sött fortsätter nyårsfestligheterna. Jag hade tagit med mig en massa skojiga tillbehör till diverse lekar. Vi hann med några lekar före tolvslaget. Utöver lekarna hann jag förbereda nattvickningen, och det var nachos med guacamole och vitlöksdipp. Mums! När jag hade gjort klart guacamolen och vitlöksdippen var jag dock inte det minsta hungrig. Det var nog inte någon av de andra heller.


När klockan var bara några minuter började vi förbereda oss för nyårsslaget. Vi såg på tv, hade fyllt på våra glas med lämplig nyårsdricka, tog på oss ytterkläderna och skålade glatt utomhus när klockan slog tolv. Gott nytt år! När vi hade skålade gott nytt år försökte vi tända våra kinesiska rislyktor, men till en början gick det inte så bra. Efter många om och men fick vi äntligen upp våra lyktor och det såg otroligt fint ut.


När vi hade tittat klart på fyrverkerierna och de kinesiska lyktorna som flög omkring gick vi in i huset igen och fortsatte med lekarna. Vi tog dessutom fram nattvickningen. Det var otroligt roligt med norsk karaoke för det var tydligtvis svårt att hänga med när jag gick igenom reglerna för norsk karaoke. En av deltagarna fick för sig att faktiskt sjunga med i låten när man egentligen ska humma eller lalla låten. När denna deltagare gjorde samma sak två gånger hade det inte något att göra med att reglerna var otydliga.

När lekarna var avklarade visade det sig att det var vårt värdpar som hade vunnit. Jag hade köpt en ananas som vinst. Grattis I och P! Efter vinstutdelningen var det dags för hemfärd.

Vilken trevlig nyårsafton! Gott nytt år!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia