Studenten 2012

Fredagen den 8 juni var det äntligen dags för mina elever att ta studenten. Jippi! Egentligen är jag inte mentor till den klass jag följde denna dag, men eftersom de bara har en mentor så fick de mig som en assisterande mentor.

Dagen började med att alla NV- och TE-studenter och lärare samlades i Stadshusets sessionssal. Rektorn skulle hålla sitt tal och bokstipendier skulle delas ut. I varje NV- och TE-klass skulle tre till fyra elever få bokstipendium för att de har under sina tre år på gymnasiet visat sig vara goda elever. Det var även två elever från Framnäs Folkhögskola (eller var det Piteå Musikhögskola?) som framförde några väldigt fina låtar. Det var rörande att höra rektorn tala till eleverna och det var riktigt spännande att höra vem som fick bokstipendier.

Eleverna förtjänade helt klart sina bokstipendier, även om det borde ha varit fler som kunde ha fått stipendium. 
När vi var klara var det dags att bege sig till Stora samlingssalen på skolan. Esteteleverna hade förberett en avslutningsshow och vilken show det var! Hela samlingssalen var packad med studenter och de var väldigt taggade. Det var ett hav av vita studentmössor. Hur häftigt som helst. 
Avslutningsshowen varade ungefär en timme och den var jättebra. Eleverna spelade väldigt medryckande musik, lite för medryckande för till slut började några av studenterna (som inte var med i showen) ta sig upp på scenen. Det var inte allt för uppskattande av lärarna, men eleverna såg lika glada ut även om de var tvungen att gå ner från scenen. Min favorit som eleverna framförde var
Vengaboys Boom Boom Boom Boom. Elevernas favorit var White Strips Seven Nation Army. Den var dock inte en del av repertoaren, men eleverna klappade igång esteteleverna så det blev lite Seven Nation Army också.


Efter bokstipendier och show skulle eleverna få i sig lite mat innan det var dags för att springa ut som nybakade studenter. Vi samlades i det studentpyntade klassrummet efter showen. Eleverna började att skriva i varandras studentmössor.

Jag hann dessutom dela ut första priset till den grupp som vann klassaktiviteten jag hade haft i min andra studentklass. Första priset blev ett snyggt (hrm) halsband med pennor och godis. Jag menar, de behöver kanske pennor för att skriva upp något viktigt under dagens gång och lite godis kan alltid pigga upp när blodsockret är lågt.

Eleverna hade köpt presenter till sin mentor, sin före detta mentor och till mig. Jag blev väldigt förvånad och glad. Vi fick varsin ram med bilder på alla eleverna inklusive en bild på oss när vi var i skolålder. Vilken rolig idé! Vi fick dessutom vin, choklad och blommor. Tack så otroligt mycket! Jag hade redan hunnit få en present av en av eleverna i denna klass. Tack, tack, tack!



Vi åt av kycklingssalladen och tårtan som G och P hade gjort. Salladen var riktigt god och tårtan var mumsigt god. Tårta är egentligen den ultimata efterrätten. Ja, efter maten var det äntligen dags! Eleverna gick till utgången för att vänta på att de skulle få springa ut och jag sprang till mina släktingar för att vänta på att A skulle springa ut med sin klass. Självklart hade jag glömt rosen som han skulle få. Nåväl...

När A hade sprungit ut med sin klass så fick han rosor och gosedjur av oss (ja, inte av mig, men rosen fick han senare). Han blev fotograferad och därefter begav han sig till sina klasskompisar för att hoppa upp på traktorssläpet. Vi fotade A och hans klasskompisar.


Sedan gick jag till min klass och deras traktorssläp. De hade verkligen gett järnet gällande pyntandet av släpet. Kan ni lösa denna ekvation?


Jag och G stod och tittade på eleverna och beundrade deras skills att pynta släpen. De hade verkligen gett järnet. Se så fint TE- och NV-släpen var dekorerade:

TE-klassen
NV-klassen
När eleverna hade åkt iväg för att visa upp sig på stan var det dags för oss att städa klassrummet. Det var inte så stökigt, men det var en hel de grejer som skulle tas hand om. Några av eleverna hade glömt en del saker, vilket är helt förståeligt en dag som denna.

Väl hemma hann jag inte mer än att byta förrän jag skulle iväg till A:s studentkalas. Han skulle få sina studentpresenter. A:s studentfika var mumsigt gott! Han skulle dock iväg på fest innan utgången på Statt så studentkalaset tog slut relativt tidigt. Hoppas att A fick sig en jätterolig kväll!


Grattis till studenten! Ha en toppenfin sommar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia