Eurovision Song Contest - Semi-final 2

Då var det dags för artisterna som kommer att uppträda vid andra delfinalen i Eurovision Song Contest.

Semi-final 2 (16 maj)

Albanien
Albaniens låt börjar lite grand som en U2-låt, och den fortsätter att vara en riktigt catchy låt. Rocklåt med lite stråkar. Bledar Sejko (se bild) är en av Albaniens främsta gitarrister och han får till och med ett litet gitarrsolo i slutet av låten. Kanske inte riktigt en av mina favoriter, men låten är helt okej. Den lär säkert gå vidare till finalen. (6/10)


Armenien
Ytterligare en lite rockigare låt, men Dorians låt är lite lugnare än Albaniens bidrag. Snygg svart-vit musikvideo. Den är lite 90-talsinspirerad. Men vad ska jag säga om låten? Jo, den är okej, men ingen succé enligt mitt tycke och tänk. Låtens budskap är fint (läs/lyssna på texten), men låten i övrigt är lite av ett sömnpiller. (4/10)


Oj, vilken snygging! Och Farid Mammadov kan dessutom sjunga! Perfekt kombination för ESC! Och detta är vad jag vill kalla en schlagerballad. Jag gillart! Oj... Ja, vad skulle jag egentligen skriva? Låten är med största sannolikhet med i finalen den 18 maj. (8/10)


Detta lilla trummande musikstycke är väldigt rytmiskt. Och jag tycker det är roligt när artisterna i ESC sjunger på sitt modersmål. Jag vet dock inte om jag tycker denna låt är charmig eller enerverande. Låttexten säger mig i det närmaste ingenting. Alla ska vara glada? Nåväl... Jag tvivlar att denna låt går vidare på grund av att låten är bra. (3/10)


Makedonien
Återigen en klassisk schlagerballad/discolåt. Både Esma och Lozano är otroliga sångare. Det känns dock lite underligt när de har ett discostick två gånger under låten. Låten är helt okej och den lär säkert gå vidare till finalen. (5/10)


Åh! Här har vi den finska versionen av Katy Perry och Ke$ha! Frågan är om låten är bra? Både ja och nej. Låten är väldigt catchy och jag sjunger med i låten redan under första lyssningen. Låttexten är dock uppåt väggarna hemsk. Undvik att förstå låttexten och denna låten är i hamn. (6/10)


Georgien
Halleluja! Äntligen en klassisk schlagerballad! Utan underliga discostick. Denna låt är faktiskt riktigt bra och den lär säkert hamna bland topp 10-låtarna i finalen. (8/10)


Grekland
Greker i kilt? Japp, här har vi killarna som spelar en grekisk ska-låt. Och även om jag tvivlade när jag läste vad deras låt hette, så försvann mitt tvivel när jag lyssnade på låten. Väldigt catchy! Det är dock tur att jag inte förstår grekiska för när jag läste låttexten på engelska återkommer mitt tvivel. Nåväl, om de dricker whiskey i lagom mängd kan det väl vara rätt okej?!  (9/10)


Ungern
ByeAlex - Kedvesem (Zoohacker Remix)
Vilken fin låt! Jag gillar stillheten i låten som samtidigt har ett flöde i låten som gör att jag vill fortsätta lyssna. Låten är väldigt romantisk (läs låttexten). Ja, detta är en låt som jag verkligen tycker om. Hoppas den går vidare och får en fin placering. (10/10)


Island
Ytterligare en låt som jag tycker riktigt bra om. Låttexten har en fint budskap och musiken griper tag i en på grund av den känslomässiga tonen. Vackert! (9/10)


Israel
Duktig sångerska! Och låten kan definitivt tolkas på två olika sätt - antingen sjunger hon för sin älskade eller för Gud (läs låttexten). Fint! Jag är dock lite kluven gällande Moran Mazors styling. Hon har en snygg kvinnlig figur, men hur har hennes stylist klätt henne? Det finns så många andra fantastiska klänningar så jag hoppas innerligt att hon har på sig en mer stylish klänning när hon är med i finalen - för hon lär inte ha några bekymmer att kvala in till finalen. (8/10)


Lettland
Robbie Williams gånger två! I alla fall i refrängen. I övrigt... Ja, det är någon slags rapp i verserna och den är inte direkt topnotch. Killarna ser i alla fall ut att vara energiska och glada, men låten är inte jättehipp. Kommer låten med i finalen? Hm, det är tveksamt om Glittermaffian (se deras kostymer och njut) går vidare till finalen. (4/10)


Malta
Vänta lite... Inledningen till denna låt låter precis som Israel Kamakawiwoʻoles version av "Somewhere over The Rainbow". Lyssna här om ni inte tror mig! I övrigt är denna låt riktigt söt. Det är en riktig poppig schlagerlåt. Hoppas att denna låt går vidare. (7/10)


Norge
Jag brukar alltid tycka om Norges bidrag och detta år kan jag säga att jag tycker att Norges bidrag är riktigt bra! Hoppas verkligen att Norge går vidare. Låten känns cool och den är melodiös. Och jag kan sjunga med i låten efter en lyssning. Jag gillart! (10/10)


Romänien
Cezar - It's My Life
Romäniens bidrag är operadisco a la schlager med en uns av dubstep. Cezar har onekligen en pipa att vara stolt över. Frågan är dock - tycker jag om låten? Njaaaooo... Den är lite väl mycket och den känns som om den är all over the place. Det behövs kanske en fushionlåt i finalen, vad vet jag? Men jag lär inte lyssna så mycket mer på detta bidrag efter ESC. (5/10)


San Marino
Valentina Monetta har en fantastisk sångröst! Men vad gör de med låten? Varför dela upp låten så den blir två låtar i en? Två tredjedelar av låten är en typisk schlagerballad och slutet av låten, ja, det är någon form av  discoversion av samma låt. För mig känns det som om de inte kunde bestämma sig om de ville ha en lugn eller dansant låt. Enligt mitt tycke blir låten bättre i upptempo. (6/10)


Schweiz
När jag såg bilden på Takasa tänkte jag på ett ompa-ompa-band. Och efter jag har lyssnat på låten, ja, vad tycker jag nu då? Låten är någonstans mittemellan. Den är inte dålig och den är inte bra. Tveksamt om denna låt går vidare till finalen. (4/10)


Och då var andra semifinalen avklarad!


Källor

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia