Överraskningskalas!

På lördagen var det dags för M:s överraskningskalas. Under dagen hade hennes närmaste vänner hämtat upp henne och firat henne kungligt med exempelvis bastubad och annat skoj.

På kvällen träffades vi utanför restaurang Järnspisen. Vi skulle möta upp Maja där för att överraska henne och hon såg onekligen överraskad ut att se att det var ett gäng av hennes kompisar där.


A (som hade anordnat M:s kalas) inledde kvällen med bordsplaceringsleken då man får en lapp på pannan och man ska ställa frågor till de övriga som endast får besvaras med ett ja eller nej för att få veta vilken känd person man är. När du väl har kommit på vem du är ska du hitta din placering vid bordet. Jag var Johnny Depp, men kom jag på vem jag var? Nej! P fick lite diskret påpeka att jag brukar vara pirat på film och då kom jag på vem jag var.

Middagsmeny

Förrätt
Skummig skogssvampsoppa med torkat renkött och brödcrisp samt Rybsolja från Avan

Varmrätt
Ytterfilé av oxe från Norrbottensgården serveras med stekt svamp, pommes Anna, Karl-Johanscréme och enbärssås

Efterrätt
Havtorns- och chokladmousse

Middag var mycket god. Förrätten var fantastisk! Svampsoppan med torkad renkött smälte i munnen. Mums! Varmrätten var också god, men köttet kunde gärna ha stekts lite till. Det framgår ganska tydligt att köttet var riktigt rare, i alla fall för min smak. Efterrätten var mumsigt god. Jag gillade kombinationen av choklad och syrligheten i moussen.

Mellan rätterna sysselsatte A oss med diverse lekar. Vi blev indelade i olika lag och vi tävlade på riktigt. Varje lag gav med andra ord ALLT för att vinna.

Första leken handlade om att en person från varje lag skulle stava ord med sin bakdel. Mitt lag var övertygad om att första laget hade mutat lekledaren för de klarade av sina ord inom loppet av typ 30 sekunder. Det tog betydligt längre tid för de övriga lagen.

Andra leken (eller var det tredje?) var lite mer av en stafettävling. Två personer från varje lag skulle tävla tillsammans mot två andra personer från ett annat lag. Vi skulle springa en kort sträcka, äta upp en godisrem, springa tillbaka till startplatsen och därefter skulle den andra personen i laget göra samma sak som den första personen hade gjort. Och detta skulle vi göra två gånger per lag. Jag kände mig rätt säker på att jag skulle klara detta galant och det gjorde jag. Denna tävlingsgren vann mitt lag. Att äta godis snabbt är inget problem för min del.

Tredje leken (eller var det andra?) handlade om att kunna hålla tätt. Ja, två personer från varje lag skulle hålla fem enkronor mellan låren. Först skulle ena personen springa fram till en burk och släppa ner mynten och därefter skulle den andra personen göra samma sak. Ju fler av mynten som hamnade i burken desto bättre! I var hur bra som helst på denna lek. Hon fick i alla sina mynt på en gång. Det lät bara KLIRR.

Inför sista leken låg det jämt mellan två lag och ett av de lagen var mitt lag. Gissa om vi var taggade inför sista leken.

Sista leken var Hela havet stormar. Alla lagmedlemmar från alla lag var med och tävlade. Tyvärr gick det inte något vidare för mitt lag. Jaja, vi var väl inte världens bästa förlorare men nog hade det varit kul att ha vunnit lekarna.

När vi hade lekt alla lekar satt vi ner och pratade om allt möjligt. Vi åt godis och chips. Det var mycket mysigt. Efter ett tag började vi göra oss klara för att bege oss hemåt. Några i sällskapet skulle bege sig till Challenge för att svänga sina lurviga. Det var en väldigt trevlig och rolig kväll. Överraskningskalas är bland de bästa kalas som finns. Grattis M!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia