Lost in Austen

Torsdagen den 1 januari samt fredagen den 2 januari har SV2 visat första och andra avsnittet av den engelska serien Lost in Austen, och jag har blivit helt begeistrad. Om ni inte har börjat se denna serie och om ni tycker att Jane Austens Pride and Prejudice är bra, ja, då råder jag er att se Lost in Austen!


Serien handlar om Amanda Price (Jemima Rooper) som är en tjej i tjugoårsåldern som fullkomligt älskar Jane Austens Pride and Prejudice. Hon är tillsammans med en kille som är allt utom lik mr Fitzwilliam Darcy (Amandas drömman), som är den manlige huvudkaraktären i Austens verk. En vacker dag hittar Amanda den kvinnliga huvudkaraktären Elizabeth Bennet (Gemma Arterton) i Pride and Prejudice i sitt badrum! Elizabeth visar för Amanda en hemlig dörr som leder rakt in i familjen Bennets hem, och hon låter Amanda ta sig en titt... Problemet är bara att Elizabeth stänger dörren som leder från Bennets hem i Austens uppdiktade värld till den riktiga världen i nutid, och Amanda kan inte ta sig tillbaka.

Amanda träffar först mr Bennet (Hugh Bonneville), Elizabeths far, och han förstår direkt vem hon är. Elizabeth har berättat att hennes vän Amanda ska komma på besök hos dem, medan hon åker till Amandas hem. Allt eftersom får Amanda träffa Elizabeths systrar - Jane (Morven Christie), Kitty (Florence Hoath), Lydia (Perdita Weeks) och Mary (Ruby Bentall) - samt mor mrs Bennet (Alex Kingston). Amanda förstår att hon har hamnat precis i början av boken...

Elizabeths familj tar emot Amanda med öppna armar, och låter henne följa med på diverse aktiveter, bland annat en dans där Janes tilltänkte, mr Bingley (Tom Mison), visar ett tydligt intresse för Amanda, i stället för Jane! Amanda blir ytterst illa berörd och försöker härnäst göra allt i sin makt för att få mr Bingley att intressera sig för Jane. Hon trampar i klaveret flertalet gånger och får mr Darcy (Elliot Cowan) att ringakta henne. Amandas äventyr i Elizabeths trakter är många och Austens historia om Elizabeth blir väldigt förändrad...

Jag var lite tveksam till serien, men jag fullkomligt smälte efter jag hade sett första avsnittet. Det är en rolig idé att låta den uppdiktade karaktären Elizabeth Bennet byta plats med en ung kvinna som Amanda Price från vår tid. Amandas konstanta misstag när det gäller seder och bruk är roliga, eftersom det är en helt ny värld hon får ta del av - även om hon har läst boken och kan de olika karaktärens sätt att vara.

Även om man inte har läst boken är tv-serien underhållande att titta på. Det är förstås mer begripligt om man har läst boken eller sett någon av filmatiseringarna av boken, men jag tror inte att det är några större bekymmer om man är intresserad av just den tidsepoken som när händelserna utspelar sig.

När det gäller karaktären mr Darcy, så kan det vara lite känsligt. Det är många som anser att filmatiseringen av Pride and Prejudice från 1995 med Colin Firth i rollen som mr Darcy är helt outstanding, samtidigt som många säkert anser att Pride & Prejudice från 2005 med Matthew Macfadyen som mr Darcy är helt brilliant. Enligt mitt tycke är Colin Firth en väldigt underbar mr Darcy (hans sätt att visa den kärlek han har för Elizabeth får mig alldeles tårögd), och Matthew Macfadyen är en otroligt känslosam mr Darcy (hans ögon är så uttrycksfulla, och man förstår precis det känsloliv som finns inom honom som vill ut, men som måste behärskas). Elliot Cowan är väldigt... breathtaking... Hans rolltolkning må varken vara bättre eller sämre än de tidigare två nämnda männen som spelat mr Darcy, men han har verkligen det. Jag måste säga det, men jag längtar väldigt mycket till nästa avsnitt av Lost in Austen... Detta kan bara bli bättre och bättre...

Torsdagen den 8 januari kommer den tredje delen att visas och fredagen den 9 januari kommer den fjärde och sista delen att visas. Se denna serie eller var en... fyrkant?

Kommentarer

Anonym sa…
Hej ! jo visst är Izzie en liten snygging ? =) och hon är mycket riktigt en Gólden Retriever.. en hemskt vacker sådan om jag får säga det själv =) haha..

Jag önskar att jag hae tid att drömma om snygga ´killar... istället måste jag attackera min uppsats.. sen är det bara två kvar innan jag börjar om 9e februari.. snark. jag vill ha julLOV.. =) kramkram

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia