Nationalencyclopedi-spelet für alle

Förra året spelades det mycket NE-spel. Jag, som är en otroligt dålig förlorare, började rent utav att hata detta spel - tills jag ÄNTLIGEN fick vinna en pytteliten spelomgång.

Innan denna mytomspunna vinst upptäckte jag och min spelkompis att det inte är något fel på vårt kreativa sinnelag. En fråga som ställdes var denna:
- Vem var det som uppfann rakbladet?

Min briljanta spelkompis sa omedelbart:
- Gillette...?
Jag tyckte att det var för uppenbart, och började brainstorma vad det "riktiga" svaret kunde vara... Tydligtvis hade jag fantastisk övertalningsförmåga denna afton, eftersom min kompis började spinna vidare på samma spår. Så här låter det när snillen spekulerar:
- Men du... Rakblad heter ju razorblade på engelska. Kan inte uppfinnaren heta...
- Razor Blade!
- Eller Blade Razor...!
- Ja, det måste det vara.
- Det låter precis som en superhjälte!
Ja, och diskussionen fortsatte i ungefär samma stil. När vi fick veta det rätta svaret var det:

Foto från Göran Everdahls Bli expert på 5 minuter

Ja, som ni kanske märker var inte Blade Razor det korrekta svaret, utan King C. Gillette. Så fort vi fick veta svaret fick jag mig ett ordentligt (men kärleksfullt?!?) slag över armen av min spelkompis.

Dagens visdomsord:
Kunskap kan göra ont, och minnet av smärtan gör att minnet av det korrekta svaret aldrig falnar...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia