Vill... Is...!

Vilken trevlig helg jag har haft i Vilhelmina!

Friday, I'm in love!
Jag åkte till Vilda Villis på fredag efter jag hade ätit middag . Det började mindre bra - utanför Arvidsjaur regnade det snöblandat regn. Eller regnblandat snö? Oberoende vad det nu än var som regnade så kändes det så där, måste jag erkänna.

När jag kom fram till Vilhelmina strax före klockan 22 var det stjärnklart! Vackert! Jag var tvungen att passera min gamla lägenhet. Åh, minnena! Det kändes faktiskt som om jag inte hade varit ifrån Vilhelmina allt för länge. Det bodde dock någon annan i min f.d. lägenhet.

Väl framme hos E och A så fick jag först titta mig runt i deras nya hem. Otroligt fint! Därefter blev jag bjuden på fantastiskt hembakat bröd och lite olika ostar. MUMS! Vilken trevlig nattvickning. Tyvärr var jag världens sämsta gäst, eftersom jag ville gå och sussa ungefär på en gång.


Saturday Night LIVE!
Jag fick en lite ovanlig väckning denna morgon vid 5.30-snåret. K är väldigt morgonpigg, så hon lekte för fullt där vid 6-tiden. Jag lyckades dock somna om några gånger, men vid 9-tiden steg jag upp.

Om nattvickningen som jag fick fredag kväll var mumsigt god, så var frukosten helt underbart god! Det bjöds på bland annat hembakat morotsbröd. Jag måste be om receptet!

Jag, E och K tog oss en promenad. Det var väldigt fint väder. Vi tog oss en sväng på samhället och vid lunchtid träffade vi C på Stenmans Bageri & Konditori. Både jag och E var fortfarande mätta efter frukosten, så det blev fika. Jag köpte en smaskig kladdkaka.


Och här är mitt fikasällskap.

Allra käraste E och C

K som är alldeles nyvaken

Efter fikat följde jag med C hem och vi satt och pratade om allt mellan himmel och jord. Väldigt trevligt! Jag fick smaka på den goda maten som hon och T hade serverat på vinprovningen de hade haft på fredagen. Mmm... God!

När jag kom hem till E, A och K så gjorde jag mig i ordning för kvällens aktiviteter. Jag hade lovat att hjälpa E med middagen, men jag kom hem alldeles för sent. Återigen, vilken hemsk gäst jag är.

Klockan 18 fick jag och C avnjuta en underbar middag som värdparet E och A bjöd på.

Varmrätt
Whiskymarinerad fläskfilé, västerbottenostfyllda tortillabröd, rödlökschutney och sallad.

Efterrätt
Pannacotta med daimbitar

Alltså, rödlökschutney måste vara en gudagåva! Det smakade underbart gott tillsammans med den perfekt marinerade fläskfilén. Och pannacottan... Mumsfilibabba!

Efter maten var det dags för lite socialt umgänge. A, H och H kom på besök och vi drack gott och mådde gott. E hade gjort jättegoda snacks, bland annat chilikakor. Vilken toppentrevlig kväll!


Sunday sunny Sunday
Den söta lilla väckarklockan tog inte sovmorgon denna söndag, och jag måste nog vara helt ärlig och erkänna att det kändes lite jobbigt att vakna så pass tidigt en söndag. Jag är dock en envis människa, så det gick utmärkt att somna om.

Frukosten var lika underbar denna morgon. Mums, mums!

Jag fick mig en rundtur runt huset i dag och det var lika fint som inomhus. E och A har hittat sig ett riktigt drömhus!

E är en toppenvärdinna. Gissa vad vi fick till lunch? Amerikanska pannkakor! Jag har aldrig ätit det tidigare. Vi åt pannkakorna med hallon och grädde. Så otroligt gott!

Efter lunch tog vi oss en promenad till A och H. H hade gjort en mumsig dajmkaka. Man tackar, man tackar! Vilken fin lägenhet de har hittat! Väldigt vacker utsikt över vattnet.


Vi hann till och med att leka lite i sandlådan. Det var riktigt kul! K agerade bebis-Godzilla och trampade generöst på våra konstverk. Sötunge!


Jag, E och K gick därefter till S för ett litet besök. S hade fått ett rejält ryggskott och kunde knappt gå, men ändå var hon en otroligt trevlig värdinna. E och K gick hem efter en liten stund och jag stannade kvar i någon timme.

Väl hemma hos E och A så var det dags för middag och det blev tacopaj med nachochips. Återigen - så otroligt gott! Nachochipsen var oändligt goda! Jag måste fråga vad det var för märke.

Efter maten skulle A sätta upp tv:n på väggen och han satte E och mig i arbete. Det blev väldigt snyggt med tv:n på väggen.

Då var det dags. Dags för en väldigt väldigt väldigt läskig film. Nämligen... Paranormal Activity. Jag har varit osäker på om jag ha velat se den, för att om folk har t.o.m. svimmat (typ) när de har sett filmen. Nåväl... Filmen var väl i grund och botten inte jättefarlig. Den var dock läskig och jag hoppade till vid några tillfällen. Problemet dök upp när jag skulle sova. GAAAH... Varför tänker jag på läskiga onda andar när jag ska sova? Jag har tyvärr ingen aning om varför. Efter många läskiga onda andar-tankar så somnade jag.


Tell me why I don't like Mondays...
Sista dagen i Vilhelmina... Sista underbart goda frukosten...

Jag skulle följa med E på skolan. Åh, det var som om jag inte hade varit borta en endaste dag! Det var väldigt trevligt att få träffa alla igen. Jag hann också med att träffa några elever. En sak var lite lustig - de enda elever som jag har undervisat är de elever som går i tvåan nu. Mina f.d. treor är ute i stora vuxenvärlden nu. Åh! Det innebar att jag saknade en hel hög med människor när jag gick genom korridorerna. Jag fick dock träffa en hel rad med underbara människor, både bland kollegor och elever. Kram på er alla!

Jag, E och M åt lunch på Hotell Wilhelmina. Om jag inte minns fel, så var det bland annat fläskpannkaka. Eller? Gott var det i alla fall.

Efter lunch blev det avfärd till Piteå. Tack och kram, E och A för att jag fick bo med er denna helg! Kram till er alla som jag fick träffa och umgås med denna helg!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia