Halloween


Veckan innan Halloweenhelgen hann jag med att fira den högtiden med två av mina klasser. Egentligen hade jag tänkt att fira med alla mina klasser, men tyvärr hann jag med att bli sjuk.

Första Halloweenlektionen hade jag med mina treor i engelska. Lektionen började med en powerpoint om Halloween. Jag ska vara helt ärligt - jag <3 powerpoint-presentationer! Speciellt när jag får göra powerpoints om ämnen jag tycker är roliga, exempelvis Halloween. Eleverna fick dessutom tävla i klassiska skräckfilmer. Även om de inte hade sett alla filmerna var de mycket duktiga och många hade alla rätt. Sist, men inte minst, fick eleverna skriva 99 Words of Horror. En jätterolig övning! Eleverna fick skriva korta berättelser som inte fick vara mer än 99 ord, ej heller mindre än 99 ord. När alla var klara fick de läsa upp sina verk. Otroligt bra berättelser! De fick inte mycket tid på sig, men ändå kunde de skriva, ensam eller i grupp, helt klart läskiga och läsvärda historier. Scary business!

Min andra Halloweenlektion hade jag med mina ettor som jag har i engelska. Jag hade samma upplägg med den klassen, men vi hann tyvärr inte gå igenom berättelserna. Efter lovet ska de få läsa upp sina berättelser. Gällande klassiska skräckfilmer var de lika duktiga som treorna.


Jag hade sagt till eleverna att de gärna fick ta med sig fika, men självklart hade jag tagit med godis och frukt till dem. Det var jättemysigt och jag tycker det är viktigt att man inte bara har en strikt planering. Att planera en sådan här aktivitet sporrar eleverna, eller ja, det hoppas jag att det gör. För mina andra klasser tänker jag göra något roligt och informativt inför julavslutningen.

På fredagkväll firade jag Halloween med en liten bakelse som såg ut som en pumpa. Mums!


Happy Halloween!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia