Öjeby Marknaden

Helgen då Öjeby Marknaden är speciell för mig. Traditionsenligt går jag minst en eller två dagar på marknaden, även om jag kanske inte köper allt för många saker där. I år blev det besök både fredag och söndag.

På fredagen gick jag, mamma, E, M och S på marknaden. Solen lyste vackert över allas huvuden och det kändes helt klart att det var sommar. Varmt, med andra ord. Mycket varmt. Många av marknadsstånden är på plats varje år och de står på precis samma ställe som de alltid har gjort. Det känns tryggt att veta att där kan man köpa hemmagjord saft och där kan man köpa ballonger etc. Jag tycker om det.

Vi var inte på vårt mest köplystna humör, men det behöver man ju inte vara första dagen på marknaden. Jag spanade in en del grejer som jag ville köpa. S köpte två jättefina hjärtan som hon skulle hänga upp i fönstret hos sig. Jag hade spanat på en mattpiska, eftersom jag inte har någon. Vilken praktisk människa jag är. Avundsvärt, eller hur?

I stället för att köpa en massa fina marknadsgrejer så gick vi och åt lunch(/middag) på Margretelund. De har under Öjeby Marknad buffé och vem gillar inte buffé? Matutbudet är ungefär samma varje år. Olika sillar, olika sallader, kokta ägg, potatissallad, karré (eller?), PALT, köttbullar, potatis, kycklinggryta etc. De har världens godaste och kallaste mjölk som är pricket över i:et när jag tar den där palten under min andra runda på buffén. Sammanfattningsvis är buffén är riktigt mumsig, men kanske lite åt det dyrare hållet - det är dock helt okej, eftersom vinsten de gör går till ett mycket gott syfte, ja, det tror jag då i alla fall.

När vi kände att vi hade gått klart på marknaden, tog vi oss en tur på graven. Jag, mamma och E hade några dagar tidigare planterat sina blommor på alla våra kära släktingars gravar och vi ville naturligtvis beundra blommorna. Jag beundrade också blommorna som var planterade vid en av ingångarna.


För att avrunda marknadsbesöket åt vi lite fika på altanen hemma. Blåbärstårta tillsammans med mitt hembakade fika blev en perfekt efterrätt (kan man kalla fika för efterrätt?). Gottigottgott! Vi fick bråka lite med mygg och bromsar, men mammas inköp - myggmedel som luktade brasa - från marknaden räddade oss från alla flygfän (när hann hon med att köpa detta myggmedel är för mig en gåta!?). Jag smörjde dessutom in mina ben, armar och nacke med MyggA, ett underbart medel, för det är onekligen effektivt.

Mitt andra besök på marknaden blev på söndagen. Då köpte jag grejer så det stod härliga till! Mattpiska, tandpetare, diskborste, handborste (?), plastduk, saft och mumsmums a.k.a. drömbullar. Jag är så nöjd med mina inköp. Söndagens marknadsbesök avrundades med en god våffla. Mums i min mage! Lite bilder på det och så var det klart!


Längtar redan till nästa år...!

Kommentarer

Chillypea sa…
Handborste????
Caroline sa…
Ja, jag har den på toaletten vid handfatet. Skrubbar mina händer med den där borsten, men jag vet inte riktigt vad den kallas. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia