Oscarsgalan 2011


Årets Oscarsgala var otroligt underhållande, vad än alla andra säger och tycker. Min åsikt är att den var i vanlig ordning en blandning av klyschor, inövade skämt (en del oförväntade), förberedda och oförberedda tal och old Hollywood charm. Anne Hathaway och James Franco var värdar för årets gala och de gjorde ett bra jobb. Anne var väldigt charmig och livlig och James var lite mer cool och tillbakadragen. De var varandras motsatser och det passade väldigt bra.


Låt oss börja med röda mattan. Vilka vackra klänningar!

Anne Hathaway var som sagt en av galans värdar och hon var otroligt snygg i Valentino Couture. Detta var bara en av alla hennes klänningar, men den hon bar på röda mattan var nog den finaste.

Natalie Portman var nominerad till Bästa kvinnliga huvudroll och hon strålade i sin lila kreation av Rodarte. Hon vann sin första Oscar och det var hon med största säkerhet - även om jag inte har sett Black Swan ännu - mer än värd att vinna.

Michelle Williams var också nominerad till Bästa kvinnliga huvudroll för sin prestation i filmen Blue Valentine. Jag har tyvärr inte hört något om denna film så det är väl bäst att ta reda på mer om denna film. Hon var som vanligt otroligt fint klädd och denna afton hade hon på sig en pärlbeströdd klänning från Chanel.

Jennifer Lawrence var den yngsta av de som hade blivit nominerad till Bästa kvinnliga huvudroll detta år (hon är endast 20 år). Hon såg väldigt ståtlig ut i sin klarröda klänning av Calvin Klein och både hennes utseende och klänning påminde väldigt mycket om Scarlet Johansson och den röda klänning som hon hade på sig för några år sedan. Filmen som Jennifer är med i - Winter's Bone - har fått väldigt bra kritik så den vill jag gärna se.

Melissa Leo var nominerad till Bästa kvinnliga biroll och hon vann denna kategori. Av det lilla jag har sett så verkar hon onekligen ha gått all in för att göra en trovärdig rolltolkning. Jag måste se The Fighter. Hallå, en nedmagrad Christian Bale är ju med i samma film! Nog för att han är betydligt mer attraktiv när han är normalviktig, men han är en väldigt duktig skådespelare. Om vi ska övergå till Melissas klänning (Marc Bouwer) så var den väldigt snygg med hög slits och hög krage. Två tummar upp!

Amy Adams klarblåa gnistrande klänning av L'Wren Scott var fantastisk! Och att hon matchade klänningen med gröna stenar var väldigt effektfullt. Hon var ytterligare en av de nominerade till Bästa kvinnliga huvudroll och det var en av hennes motspelerskor i filmen The Fighter, Melissa Leo, som knep Oscarsstatyetten.

Hailee Steinfeld var också nominerad till Bästa kvinnliga biroll för sin prestation i filmen True Grit. Hon är bara 14 år så hennes rosa prinsessklänning av Marchesa passade henne perfekt! Hon var oändligt söt! Det enda jag har att kritisera (ytterst pyttelite) är diademet - det kändes lite för mycket.

Mila Kunis ljungfärgade spetsklänning av Elie Saab Couture var perfekt så här i början av våren. Hennes figur gjorde verkligen denna klänning rättvisa. Undra varför inte hon blev nominerad för sin roll i filmen Black Swan...?

Mandy Moore framträdde på Oscarsgalan med låten I See the Light från filmen Tangled (denna låt var Oscarsnominerad). Hennes klänning av Monique Lhuillier var otroligt vacker eftersom den var skir och gnistrande!

Cate Blanchett är en av mina favoritskådespelare och hon presenterade en av Oscarskategorierna. Hennes Givenchy-klänning var väldigt speciell, men passade henne otroligt bra.

Jag vet att jag kommer vara väldigt ojämställd när jag inte kommer visa upp bilder på de snyggaste männen på röda mattan, men deras klädsel är inte lika varierad som damernas.


Oscarsgalans introduktion var toppenbra! Anne och James var hur roliga som helst när de blev inklippta i de Oscarsnominerade filmerna. Kolla här:




En annan av mina favoriter under Oscarsgalan var musikalklippet. Anne blev väldigt förvånad när James deklarerade att det hade varit ett bra år för musikaler. Hon tyckte att det inte hade varit speciellt många musikaler under 2010, men då fick tittarna se att det James sa faktiskt stämde.



Jag blev allvarligt konfunderad när jag såg Ron Weasley sjunga i Harry Potter and the Deathly Hallows part 1. Hade de spelat in det här speciellt för Oscarsgalan? Nä, de hade ju gjort sånger av karaktärernas repliker. Så smart! Detta var låtarna som var med i musikalnumret:
  1. Ron Weasley & Hermione Granger - Tiny Ball of Light (Harry Potter and the Deathly Hallows part 1)
  2. Woody & The Toys - We're Still Here (Toy Story 3)
  3. Sean Parker - Fishing for Facebook (The Social Network)
  4. Edward Cullen - He Doesn't Own a Shirt (The Twilight Saga: Eclipse)
Ron Weasley kunde definitivt vara den femte medlemmen av East 17, om de nu skulle vara aktuella än i denna dag. Sean Parker lät "konstigt" nog precis som Justin Timberlake - hur det nu än kunde gå till. Bäst av alla klippen var ändå sista låten - Edward Cullen kan fasiken starta sitt eget band, eller varför inte gå med i bandet Vampire Weekend? Men det är ändå fel musikgenre.


Det enda som irriterande mig var Filip och Fredrik. Deras mellansnack under tiden det var reklam var helt okej, men när de pratade under galans gång ville jag bara skrika rakt ut:
- Håll käften!
Det verkade inte bara vara jag som upplevde Filip och Fredrik som störande, för om man läser på Aftonbladet så är det flera som har uttryckt sin ilska över det onödiga snacket. När Filip och Fredrik försvarade sig på Aftonbladet så verkade de anse att deras kritik mot diverse saker under Oscarsgalan var helt berättigad. Må så vara, men om de får samma uppdrag nästa år att kommentera galan - snälla rara ni, låt bli att prata när det är direktsändning! Kör ert race när det är reklam over there.


Nu har jag många filmer som jag har framför mig att se och jag gissar att de flesta av filmerna som blev Oscarsnominerade i år är mycket sevärda.


Källhänvisning
Klicka på bilderna så kommer ni till deras hem.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia