Let's take it to the road!

Jag börjar ju bli en van bilförare efter ett ex antal mil på vägarna var och varannan vecka, och jag får exempelvis se en hel del djur på vägarna. I sommar har jag sett flertalet älgar, vilket jag tycker är ganska ovanligt...? Stora djur, som är farliga när de dyker oförutsett upp på vägen.

Vad jag har fått uppleva de senaste veckorna är ganska fascinerande.

Körupplevelse 1
En vinglig ung kvinna åkte rollerblades längst en ganska så hårt traffikerad väg. Hon tittade sig konstant bakåt, vilket gjorde att hon närapå kom ut på mitten av vägen samt att hon höll på att tappa balansen helt och hållet. Jag skakade på huvudet, och fokuserade på vägen för att se vad det var hon tittade efter. Efter c:a 100 meter springer en hund upp på vägen från diket...?! Hon är alltså ute och åker rollerblades samtidigt som hon rastar sin hund som är lös och inte ens i närheten av där hon är...?! Ordet trafikfara är nog ett ganska bra ord att använda när jag ska beskriva henne.

Körupplevelse 2
När jag körde hem sent en kväll såg jag två bilar framför mig som körde väldigt sakta, kanske 30 km/h på en väg där det var 90 km/h. Jag trodde att det var renar som var på vägen, men icket. När jag kommer närmare ser jag att på vänster sida av båda bilarna håller sig två killar på skateboard tag i bilfönstret bak...?! Ursäkta...? Det är alltså kanske the latest trend, men är det inte bara Jackass och Dirty Sanchez som gör sådana tricks...? Helt plötsligt börjar killen vid bilen närmast mig vinka som en galning. Jag antar att han vill indikera att jag kan köra om dem, vilket jag gör. Jag tänker:
- Vilka idioter! Har de så lite att göra att de är villiga att riskera deras liv OCH andras liv...?
Jag hinner köra i några minuter, och då ser jag ytterligare en bil som kör väldigt sakta. Vi kör precis ner för en ganska så brant backe, så det känns lite konstigt att hålla en låg hastighet. Jag ser då att det är ytterligare ett stunt. Det är nämligen en kille som åker på skateboard som är FRAMFÖR bilen. What?! Han åker alltså ner för backen samtidigt som bilen precis bakom har på helljuset...? Idioter! Håller de på att filma spektaklet...? Kan jag kanske hitta deras filmer på YouTube...?

Ja, jag hoppas inte att jag får vara med om fler sådana här upplevelser denna höst. Det känns som min kvot är full.

Kommentarer

Björn sa…
Ehem... Ser aldrig något speciellt folk på vägarna jag. Antar att jag ska vara glad för det med tanke på dina exempel ;-)

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia