After Work med jobbet

För ett tag sedan var det dags för lite After Work med jobbet. Vi bestämde oss före jul att äta middag ihop efter jul, istället för att äta julbord ihop p.g.a. tidbrist. När vi hade APT efter jul kom A med det briljanta förslaget att vi skulle äta på Doktorsvillan. YAY! Jag hade aldrig ätit där tidigare så jag tyckte det var ett perfekt förslag.

Kvällen började klockan 18.00 och jag var på plats ungefär klockan 18.01. Jag skyller min sena ankomst med att jag inte hittade parkeringen - INGEN vit lögn, en väldigt sanningsenlig orsak till varför jag var en minut sen. Vi satte oss till bords och inväntade vår varmrätt. Det var en väldigt varm och trevlig stämning. Vi hade jätteroligt! Mina bordskompisar var toppen! Ja, jag mådde prima.

Varmrätt
Doktorns Kalvfilé Oscar med kräftstjärtar, kycklingleverparfait , dragonemulsion och sparris
Jag hade aldrig tidigare smakat kalvfilé och det var väldigt gott! Mört! Kycklingleverparfait var inte riktigt my cup of tea, även om jag egentligen inte har något emot lever. Potatisen var... Ja, vad heter det? Mjuka och varma potatischips? Det passade väldigt bra till köttet. Mums! Det tog slut väldigt snabbt.

Efterrätt
Chokladmousse med olivolja, saltrostade hasselnötter och hjortronsorbet
Det här var en väldigt spännande efterrätt. Flera smaker som sammanstrålade på ett bra sätt! Hjortronsorbet var suveränt god! Jag gillar ju hjortron så det kanske har lite att göra med att det passade min smakpalett. Kolasåsen som låg precis ovanför chokladmoussen tillsammans med hasselnötterna var... Heaven! Sött och salt i perfekt kombination.


Efter maten satt vi och pratade ett bra tag. Allt eftersom tiden närmade sig 22.00 började folk att droppa av. Jag och J tog oss en sightseeing runt Doktorsvillan. Åh, vilket fint hus! Jag fotograferade lite här och var, men jag vågade inte fota i matsalarna eftersom det fortfarande satt folk kvar och åt. Kolla in dessa bilder...

Hallen

Matsalen

Badrum
PS. Vilket fint badrum! DS.

Konst

Utomhus
Jag hade tänkt att fotografera när jag kom till Doktorsvillan för då lyste lyktorna i snöbaren fortfarande.


Alldeles bredvid Doktorsvillan ligger Furunäset Hotell och Konferens. Det var tidigare Furunäsets sjukhus (tidigare Piteå hospital och asyl) så de doktorer som bodde i Doktorsvillan fick sig en uppfriskande, men kort promenad när de skulle på jobbet på morgonen. Det sägs att det spökar på Furunäset och det kanske det gör... Vad tror ni om den här bilden?


Jag och J var inte riktigt redo för att avsluta kvällen så vi bestämde oss för att åka på Challenge. Denna fredag var det inte speciellt mycket folk, alls. Jag träffade dock E, min klasskompis från gymnasiet, och T, en barndomskompis som jag inte har träffat på, ja, 15 år? Vi blev dock inte så långrandiga och därefter skjutsade jag hem J.

Det var en jätterolig kväll. Det gör jag gärna om!

Kommentarer

Chillypea sa…
Ooooh, vad smaskigt det såg ut! MEN... kalvfilé och kräftstjärtar?? Mystisk kombo. Men den där kycklinglevergrejen kan jag gott tänka mig, tror jag.
Vilket vackert hus (ut- och invändigt)! Jag gillar restauranger i den sortens miljöer - lite 'hemma hos' fast ändå inte. As well you know, utbudet av fancy restaurants är lite skralt här, och man börjar kunna stamstället...

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia