Hush, Hush...

En av mina kompisar tipsade mig om en bok som heter Hush, Hush av Becca Fitzpatrick för ett tag sedan och förra helgen så lånade jag både Hush, Hush och uppföljaren Crescendo av henne. Hon var övertygad om att jag skulle tycka om böckerna - och hon hade helt rätt! Jag är nog bland de sista som upptäcker dessa böcker, men när jag väl fick tag på böckerna så sträckläste jag dem! Jag ville verkligen veta vad som skulle hända mellan huvudpersonen Nora och hennes älskade Patch.

Temat fallen ängel är väldigt lämpligt valt. Jag blev extra fascinerad av just änglar ända sedan Arkiv X-avsnittet "All Souls" (1998) sändes på tv. Det handlar om en seraf (ängel) som har fått barn med en kvinna. Kvinnan födde fyra flickor med allvarliga fysiska handikapp. De har problem med ryggraden och har sex fingrar och tår på vardera hand och fot. Flickorna bor inte med sin mamma, utan har blivit adopterade. En efter en blir de dödade av en mörk figur. De blir dödade när de sitter på knä och har händerna i en bedjande position. Deras ögon är dessutom bortbrända. Scully och Mulder försöker självklart lösa fallet. Om jag minns avsnittet rätt så blir det mer personligt för Scully. Allt eftersom framgår det att morden är av religiös orsak och Scully som är katolik (väl?) får sig en riktig tankeställare. I slutet får man veta att det är Gud som hämtar hem flickorna för att de är änglar och de tillhör inte jorden. Dessutom skyddar Gud sina änglar från någon ond demon som är ute efter dem genom att hämta hem dem. Så hiiimla bra Arkiv X-avsnitt!

Hush, Hush-böckerna omnämner inte Gud eller religion. Böckerna tar upp fallna änglar, skyddsänglar och ärkeänglar, och det i en spännande kärleks/deckarhistoria! Jag tycker att Becca Fitzpatrick har skrivit sina böcker på en mycket bra sätt och jag rekommenderar böckerna varmt.

Let's watch some book trailers!





Den tredje boken i Hush, Hush-serien heter Silence och den kommer ut den 4 oktober i år. Perfekt till min födelsedag, med andra ord!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia