Eurovision Song Contest 2011


Den 14 maj i Düsseldorf i Tyskland är det den stora finalen i Eurovision Song Contest. Först ska 38 länder vara med i semifinal och av dessa 38 länder går 20 vidare till finalen. Fem bidrag är redan i finalen.

Här har vi alla bidrag som först måste vara med i semifinal. Klicka på låttiteln och ni får lyssna på bidraget på YouTube.

Polen
Magdalena Tul - Jestem
Detta är en diskolåt som är riktigt svängig, men jag kommer inte riktigt ihåg den efter jag har lyssnat på låten. Har jag problem med minnet eller är låten lätt att glömma bort? (Betyg 4)


Norge
Stella Mwangi - Haba Haba
Återigen en låt som svänger! Det är en låt som gör mig glad. (Betyg 6)


Albanien
Aurela Gaçe - Feel the Passion
Sångerskan Aurela ser ut som en fjäril i musikvideon. Hon sjunger väldigt bra. Ja, det är en riktigt bra låt. (Betyg 6)


Armenien
Emmy - Boom-Boom
Vilken schizofren låt! Discolåt med tre olika delar som inte riktigt passar ihop. Men den är rätt catchy, men inte riktigt bra. (Betyg 2)


Turkiet
Yüksek Sadakat - Live It Up
En rocklåt som är helt okej. Den känns lite grand igen... Men vilken låt är det jag tänker på? (Betyg 5)


Serbien
Nina - Čaroban
Serbiens svar på Duffy! Söt 60-talspop med en stark sångerska. Jag tycker om låten! Roligt att Nina sjunger på serbiska och inte engelska. (Betyg 9)


Ryssland
Alex Sparrow - Get You
Rysslands svar på Magnus Carlsson! Men jag tror att jag gillar Magnus Carlsson mer än Alex Sparrow... Att RedOne har skrivit denna låt känns otroligt. Den känns väldigt mycket 90-tal - vilket jag inte tänker på när jag tänker på RedOne. Alex är dock väldigt snygg så han lär få många flickhjärtan att klappa lite snabbare. (Betyg 7)


Schweiz
Anna Rossinelli - In Love for a While
Ytterligare en låt som jag känner igen från någon annanstans. Anna låter lite grand som Jill Johnson om hon skulle sjunga I'm Yours av Jason Mraz. Jag har inget emot Jill Johnson, men låten I'm Yours är ingen favorit. Samma sak gäller med In Love for a While... (Betyg 4)


Georgien
Eldrine - One More Day
Ja, jag vet inte riktigt... Återigen en låt som inte känns speciellt enhetlig när de blandar rockpop med någon slags rap. Halvbra? (Betyg 4)


Finland
Paradise Oskar - Da Da Dam
Åh! Den här låten tycker jag en massa om! En lugn låt som sjungs av en väldigt duktig sångare. (Betyg 9)


Malta
Glen Vella - One Life
Okej, jag kommer ihåg denna låt utan problem, även om jag kanske inte tycker att den är en topplåt. Det låter som en David Guetta-låt, för c:a 10 år sedan. (Betyg 5)


San Marino
Senit - Stand By
En rätt så fin låt, men den känns lite som ett sömnpiller. (Betyg 4)


Kroatien
Daria Kinzer - Celebrate
Återigen en discodänga. Den är svängig, men känns lite old fashion. (Betyg 5)


Island
Sjonni's Friends - Coming Home
En riktigt bra låt, men jag vet inte riktigt om den är schlager. (Betyg 7)


Ungern
Kati Wolf - What about My Dreams?
Inledningsvis får jag Celine Dion-vibbar... Nog skulle jag dansa om jag stod på dansgolvet och denna låt spelades. (Betyg 6)


Portugal
Homens da Luta - A luta é alegria
Inte någon favorit. Jag får 70-tals vibbar som inte känns speciellt bra i ett retroperspektiv. Kanske det är meningen att vara roligt? Well, I don't know. Jag har kanske dålig humor. (Betyg 1)


Litauen
Evelina Sašenko - C'est ma vie
Lite musikalfeeling... Vacker sång, men definitivt inte schlager 2011. Kanske 1954? (Betyg 3)


Azerbajdzjan
Ell & Nikki - Running Scared
Oj, ja, denna låt var en riktigt bra låt! Jag tycker att denna duos röster passar utmärkt ihop när de sjunger. (Betyg 9)


Grekland
Loukas Giorkas feat. Stereo Mike - Watch My Dance
Varför var de tvungna att blanda in någon slags rap i denna fina grekiska sång?! Hade de endast haft den grekiska sången hade nog denna låt varit mycket bättre. Med tanke på låttiteln så hade nog denna låt kunna vara mer upbeat. (Betyg 2)


Bosnien och Hercegovina
Dino Merlin - Love in Rewind
En relativt lugn låt som inte riktigt berör mig så mycket. Bosnien och Hercegovina brukar ofta ha väldigt fina låtar, men denna låt var inte my cup of tea. (Betyg 4)


Österrike
Nadine Beiler - The Secret Is Love
En lugn låt som är helt okej. Inte sensationellt bra direkt, även om Nadine är en väldigt duktig sångerska. Lite för lugn kanske? Det händer inte så mycket i låten. (Betyg 5)


Nederländerna
3JS - Never Alone
Inte så dumt! En ganska bra rocklåt. Söt kille. :) (Betyg 6)


Belgien
Witloof Bay - With Love Baby
Denna låt sjungs a cappella och gruppen gör det på ett bra sätt. Om låten är schlager är väl lite tveksamt. (Betyg 5)


Slovakien
TWiiNS - I'm Still Alive
Tjejerna i TWiiNS är faktiskt lite smålika Nicole Ritchie. Men det gör inte låten bättre. Den är lite småseg. (Betyg 4)


Ukraina
Mika Newton - Angel
Undra om musikvideon är inspirerad av filmen Water for Elephants? Oberoende om det stämmer eller inte så är låten inte speciellt händelserik. En okej låt. (Betyg 4)


Moldavien
Zdob şi Zdub - So Lucky
Uppenbarligen är detta band Moldaviens version av Red Hot Chili Peppers. Jasså? Jo, de är ju rockiga och så. Låten är dock väldigt udda och inte speciellt mycket schlager. Ska det påminna om skamusik? (Betyg 4)


Sverige
Eric Saade -Popular
Heja Eric! Detta är nog en av de bästa ESC-låtarna. Detta tycker jag inte bara för att jag är svensk. Älskar pulsen i denna låt. Låttexten är väl lite si och så med, men nu bortser jag från den. Dansarna är suveränt duktiga! (Betyg 10)


Cypern
Christos Mylordos - San Aggelos S'agapisa
En rocklåt som är seg... Christos har en bra sångröst, men vem skrev denna låt? (Betyg 3)


Bulgarien
Poli Genova - Na inat
Äntligen en låt som är rockig och bra! Poli sjunger bra och hon har fått sjunga en låt som har lite tempo och go i! (Betyg 6)


Makedonien
Vlatko Ilievski - Rusinka
Lite smårolig låt. Det känns som om Makedonien kommer att få 12 poäng av Ryssland, eller? (Betyg 7)


Israel
Dana International - Ding Dong
Vilken låttitel alltså. Vilken låt alltså. Inte speciellt bra låttitel eller låt. (Betyg 3)


Slovenien
Maja Keuc - No One
Om Eric Saade har bra dansare, så har Maja dåliga dansare. Vad gör dansarna egentligen? Låten är helt okej. Maja sjunger väldigt bra, men låten är inte speciell på något sätt. (Betyg 5)


Rumänien
Hotel FM - Change
Vilken oväntad vändning av låten när väl refrängen kom. Inte för att den gjorde låten så mycket bättre. Den har fart, men känns ändå inte som en blivande favoritlåt. (Betyg 6)


Estland
Getter Jaani - Rockefeller Street
En söt låt (som dock känns lite ologisk om man lyssnar på låttexten) med fart och fläng. Den verkar vara en favorit för en hel del på YouTube. (Betyg 8)


Vitryssland
Anastasija Vinnikava - I Love Belarus
Synd att inte Vitryssland får rösta på sig själv i stora finalen med tanke på låttiteln. Under delfinalen måste denna varit en favorit på en gång på grund av låttiteln. Bra refräng. Ja, hela låten är faktiskt riktigt bra. (Betyg 8)


Lettland
Musiqq - Angel in Disguise
Killarna i Musiqq ser ut som en blandning mellan The Hives och Movits!. Synd bara att inte låten var lika bra som en Hives- eller Movits!-låt. Den är dock helt okej. (Betyg 6)


Danmark
A Friend in London - New Tomorrow
En bra låt, men lite småseg. Den påminner faktiskt om Andreas Johnsons låt Sing for Me. (Betyg 6)


Irland
Jedward - Lipstick
Två väldigt söta tvillingbröder som har en väldigt poppig låt. Musikvideon ser ut som en H&M-reklam. Men varför har de den där frisyren?! Jag gillar låten och om jag hade varit 12 år hade jag nog varit en av Jedwards fans. (Betyg 8)


Det är fem länder som redan är i final, nämligen the big five, och det är följande bidrag:

Frankrike
Amaury Vassili - Sognu
Om jag skulle sätta pengar på vem som har chans till att vinna ESC så skulle jag definitivt sätta pengarna på Amaury Vassili. Vilken röst! Den här låten tycker jag verkligen om! (Betyg 10 med guldstjärna)


Italien
Raphael Gualazzi - Madness of Love
Ett jazzigt litet stycke. Eller är det blues? Denna låt är onekligen speciell och ju fler gånger jag lyssnar på den, desto bättre låter den. (Betyg 8)


Storbritannien
Blue - I Can
Hej och hå! Storbritannien har tagit i med hårdhandskarna och röstat fram pojkbandet (mansbandet numera?) Blue. Låten är toppproducerad, men tycker resten av Europa om det här? Låten är bra, punkt. (Betyg 7)


Tyskland
Lena Meyer-Landrut - Taken by a Stranger
Helt klart en av de mer annorlunda låtarna i ESC. Kanske inte schlager, men låten är mycket bra. (Betyg 8)


Spanien
En svängig låt! Men den känns lite gammaldags. (Betyg 5)


Källhänvisning
ESC-loggan kommer från Eurovison Covers och övriga bilder på artister kommer från Eurovision Song Contest. Klicka på bilderna och ni kommer till bildernas ursprungsplats.

Kommentarer

Anonym sa…
inte visste jag att blue ska vara med! kul överraskning för dom var mitt favorit boyband då jag var yngre. :) jag ska rösta på dom! tur att du gav eric en 10 iaf, annars har jag blivit sur! ;)
kram /sofia
Caroline sa…
Låten var ganska bra. Inte speciellt nytänkande, men det är ju ändå Blue. :) Den är catchy!

Ja, självklart får Eric en tia. Han har en bra låt. Videon är så där... Men han vill väl tuffa till sin image.

Har du lyssnat på Jedward? :)
jag gillar verkligen Irlands bidrag!

ps. du måste lyssna på Veronica Maggio's senaste platta: http://open.spotify.com/album/6RpMQwX9ulss1GYoWbXAAF! ds.
Miaux sa…
Tack för genomgången. Jag måste ju rösta på Frankrike även om jag förstår att den inte kan vinna...
Tack

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia