Jamie does Stockholm

Jag har tittat på Jamie Olivers olika matprogram i flertalet år nu och självklart fick jag inte missa avsnittet Jamie does StockholmKanal 5. Kolla in Jamie Olivers hemsida där han tar upp de olika ställena som han besökte under programmet samt olika ställen som han rekommenderar i Stockholm.


Roligast var när Jamie var på surströmmingsfest samt kräftskiva. På surströmmingsfesten såg han väldigt oroad när "aromerna" från burken nådde honom, men han åt av fisken och tyckte att det smakade gott. Jag är tveksam, men jag gissar att Olivers smaklökar är lite mer raffinerade än mina. På kräftskivan tror jag minsann att snapsarna tog musten ur honom. :)

Maten Jamie gör under detta program är onekligen svenska rätter, men med en tydlig egen tvist. Hans blåbärsbullar känns inte speciellt svenska, i alla fall inte hur jag gör blåbärsbullar. De såg dock goda ut och det är ju det som är det viktigaste.


Jamie verkade överraskad att svenskar gillar mat med smak. Även att vi använder exempelvis mycket dill och persilja i maten var något som Jamie använde sig av när han lagade de flesta svenska rätterna.

Jag kollade på YouTube och hittade detta klipp:



Jamies "pytt y panna" var inte med i Jamie does Stockholm, men eftersom det ser väldigt gott ut så får det vara med här.

Enligt Aftonbladet älskar Jamie Stockholm och det kan jag faktiskt tro på. Han pratade väldigt fördelaktigt om staden. När han såg några barn stå och fiska vid hamnen sa han något i stil med att detta skulle nog vara svårt att göra i London och att han kunde tänka sig att låta sina barn växa upp i Stockholm. Det om något är ett omdöme som vi kan vara väldigt stolta över!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia