Pdol lördag 31 juli

Denna dag hade jag planerat att se Gabriel Lidman och The Sounds, men jag var fullt upptagen att ha trevligt hos H och K som hade döpt sin lille son W på lördagseftermiddagen.

Jag var på Pdol-området klockan 21.45 för att se Lina Öberg uppträda på Klubb Ekbergs. Hon var underbart bra! Linas röst är magisk och finurlig på samma gång. Jag vill bara höra fler låtar av henne (favoritlåt = alla som hon sjöng)! Hon hade dessutom Nicolai Dunger som gästspelade. De är verkligen en dunderduo. De sjöng Nicolais Tears in a Child’s Eye och det var vackert. Efter Linas spelning gick jag fram och gav henne en kram. Hon sa att hon hade varit så nervös, men det hade inte märkts alls. Skickligt av henne att använda sig av sin nervositet och göra en så fin spelning.


När Lina hade spelat var det dags för Movits! vid Banditscenen. Det var fullt ös från början av denna spelning tills sista låten. Publiken var entusiastisk och visade tydligt hur mycket de gillade Movits!. Jag kände precis samma sak! Entusiasm och lycka över att få se ett sådant roligt liveband. Det känns lite fjantigt att säga vilken min favoritlåt var eftersom de har så bra låtar, men Äppelknyckarjazz är otroligt bra – både på skiva och live. De hade även en ny låt som de spelade, och i vanlig ordning glömde jag naturligtvis bort vad den hette. Hur som helst var den väldigt bra! Lite mer poppig, om jag minns rätt.


Snart var stunden kommen – snart skulle the band spela, nämligen Kent! Tänka sig att jag har lyssnat på detta band i 15 år. Det är ju helt sjukt egentligen när man tänker efter. När Kent spelade på Pdol 1996 var jag upp över öronen förälskad i Jocke Berg. Nu har jag inte riktigt samma känsla för Jocke, men kan man annat än beundra denna man som har skrivit så bra musik? Naturligtvis tycker jag fortfarande att detta band är så otroligt bra. Inte bara på skiva utan när de framträder live också.

I vanlig ordning hade Kent ett stort tygstycke som täckte för scenen innan de satte igång. Och när de väl började spela – magi! Allt från ljud till ljus var i perfekt harmoni med Kents rockmusik. Jag fick gåshud när de spelade Ingenting (spelningens bästa låt bland alla bra låtar de framförde) och det är ett toppbetyg i min bok. Ibland fick basen luften att vibrera, men det störde inte mig alltför mycket.


Efter Kent hade spelat Dom andra visade de sin uppskattning genom att rikta en strålkastare till en balkong där några hade hängt upp ett lakan där de hade skrivit:
- I Piteå är vi inte som dom andra.
Smart, eller hur?


Jocke sa att han till och med kunde bo i Piteå, i en lägenhet med balkong. Det vore väl något? Jag gissar dock att priset han och hans fru har betalat för deras nuvarande lägenhet så kan de mest troligen köpa ett otroligt fint hus i Piteå. Om de nu ens skulle tänka tanken att flytta till Piteå. De kanske till och med redan bor i hus?

Kents avslutning av spelningen var otroligt vacker. De hade specialeffekter i form av utklippta röda papperssvalor (I think, har aldrig varit bra på fåglar) som regnade över publiken under sista låten.


Jag tog med mig ett litet rött exemplar. Titta här:


Eftersom Kent spelade till klockan 1 hann jag inte med att se Svartholm, Zettervall & Bäcklund. Jag hade mer än gärna velat se Ludvig, Erik och Tomas, men jag får hoppas att jag får möjlighet att se dem - vare sig en och en eller som en trio - någon annan gång i framtiden. Deras musik är otroligt bra!

Lördagen avrundades inte med någon festivalmat. Det kändes som om det var nog med festivalmat efter onsdagens, torsdagens och fredagens festivalmat.

Det är många år sedan jag köpte en tredagarsbiljett, men jag ångrar inte det för fem öre. Helt klart värt det! Jag har fått se många bra artister och om man delar upp priset på de artister jag har sett så är det nog en ganska så billig peng jag har fått betala. Hoppas det kommer bra artister nästa år.

Tack och hej! Vi syns nästa år, Pdol!

Kommentarer

Stina sa…
Hej!
Grattis till tjansten !! gu va kul !! da kan jag ju komma och hej och vi kan borja planera vart studentutbyte..hehe.. :)
Jag vantar pa seeeeega csn bara. Jag har nagra fjuttiga veckors studielan kvar att ta ut och sa klart ska de tjorva bara darfor. Det har aldrig varit ett endaste problem under de senaste aren, men nu jaklar :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia