Carro's favourite male actors!

Här kommer en lista på tolv av mina manliga favoritskådespelare.


Let me present my top 12


Bild från Pop Culture Nerd

Denne stilige engelskman passar utmärkt i kostymdramer, men även i komedier. Jag såg honom i Virtual Sexuality och han var jättebra i en komisk roll. Efter denna film väcktes mitt intresse för denna skådespelare. Robert verkar ha spelat i mer dramatiska roller än komiska och det gör han också bra. Spooks är så spännande! Och hur gudomlig är han inte i Övertalning?


Nummer 11
Eric Bana
Bild från Zimbio

Att denne man började som komiker känns faktiskt lite speciellt, eftersom de flesta av hans filmer är av det mer seriösa slaget. Mina favoritfilmer med Eric är Troja och München, men Den andra systern Boleyn är inte fy skam den heller. Jag tycker dessutom om Black Hawk Down, Hulk (har dessvärre bara sett från mitten till slutet av denna film) och självklart Finding Nemo. Om jag fick göra ett personligt val om jag någonsin skulle behöva en beskyddare skulle jag utan tvekan välja Eric. Kan man hitta en man som verkar mer trygg i sig själv? Att han dessutom har humor gör han enbart mer intressant. Detta är säkert något som bidrar till att han lyckas som skådespelare.


Bild från Zimbio

Ytterligare en duktig engelsman som har gjort sig ett namn i filmindustrin. Många har sett honom i Pirates of the Caribbean-filmerna, men där framstår han tyvärr inte som någon sympatisk man. Snarare tvärtom (i alla fall i början). Har man sett honom i The Talented Mr Ripley, ja, då smälter man! Även i tv-serien Coupling har han en fantastisk roll. Ja, han är med i väldigt många bra produktioner.


Nummer 9
JJ Feild
Bild från Zimbio

Vilket charmtroll! När jag såg honom i Northanger Abbey – ja, kan man annat än tycka om honom? Tyvärr har jag inte sett honom i något mer än den filmen samt när han var med i avsnitt av Miss Marple och Poirot... Han har en väldigt behaglig röst dessutom! Jag tror att jag skulle kunna lyssna på honom väldigt, väldigt länge... Dessutom har han utseendet med sig. JJ ser ut som en blandning mellan lite Jude Law och ännu mer Damon Albarn. En mycket god blandning, vill säga!


Bild från Comme au Cinema

Vackre fransman! När jag såg Pianisten blev jag direkt fascinerad av denne skådespelare. Även om rollen är väldigt komplex, så lyckas han förmedla karaktären han spelar på ett väldigt realistiskt sätt. När han inser hur kvinnan han har fallit för egentligen är börjar hans eget vansinne växa inombords, eftersom han inte kan till en början tolka sina egna känslor. Är han förälskad i kvinnan eller äcklas han av henne? Nåväl... Han är ytterst attraktiv och passar lika bra i ett drama som en actionfilm. Jag tycker även att han gör ett bra jobb i Crimson Rivers 2.



Ytterligare en fransman och en väldigt talangfull sådan! Jag vet inte om jag har sett någon film med honom som är dålig. Eller har jag? I Elizabeth var han komisk ut i fingerspetsarna som Duc d'Anjou. När han säger "Une clé" är obetalbar! Jag vill gärna se Black Swan som har premiär den 1 december. Gärna nu! Han lär säkert göra en fantastisk rolltolkning. Han har varit med i en hög av bra filmer, exempelvis Ocean's Twelve, The Crimson Rivers, Eastern Promises etc.


Bild från contactmusic.com

Denna australienska hunk kom jag först i kontakt med när jag såg den ytterst speciella filmen Feed. Herregud, vilket charmig människa! Naturligtvis ville jag se fler och mer positiva filmer med denne skådespelare. Jag har hunnit med att se filmerna Oyster Farmer, Mary Bryant, The Invisable och tv-serien Moonlight. Den senaste filmen jag har sett med honom är The Back-up Plan. Jag ser gärna fler filmer och tv-serier med Alex, om vi så säger.


Bild från contactmusic.com

Jag har varit lite obsessive när det gäller just Benicio Del Toro. Det är inte många filmer med denne man som jag inte har sett. Han är otroligt magisk när han är med i en scen, oberoende om hans roll är stor eller liten. The Usual Suspects, Fear & Loathing in Las Vegas (Dr Gonzo är helt outstanding!!!), Snatch (snygg som attans) och Traffic (helt otroligt bra rolltolkning - denna film har jag nog sett alltför många gånger enbart för Benicios skull) är några av de filmer jag har på min totala topplista av favoritfilmer. X-tra Bagage är en otroligt charmig film och Benicios rollkaraktär blir jag kär i gång efter gång. Den senaste filmen jag har sett med Benicio är The Wolfman och jag gillade den väldigt mycket.


Bild från celebitchy

Jag blev awestruck när jag såg filmen The Hole för andra gången och upptäckte Desmonds otroliga dragningskraft. Även om han ser i det närmaste aggressiv ut så har han en rå känsla av hotness! Dessutom ser han ut att vara en suverän kisser och han passar väldigt bra i svart hår. Bara det ger pluspoäng i kanten. Därefter började jag plöja Desmonds filmer, bland annat Ghost Ship, Wrong Turn (gjorde en filmanalys om denna film när jag gick en kurs på universitetet som jag är riktigt nöjd med), Love Object (oj, oj, oj, vad Desmonds rollkaraktär i denna film är bortom all verklighet), Pojkarna i mitt liv (återigen en hångelscen, fast denna gång en väldigt humoristisk sådan), Jeanne d'Arc och My First Mister. Han har på senare tid gjort många TV-serier som jag har kikat på, exempelvis Taken (bra TV miniserie om utomjordingar) och Gossip (tyvärr har jag inte sett alla avsnitt som Desmond har varit med i). Jag måste göra mig up to date när det gäller Dexter, för jag har hört det ryktas om att man inte riktigt vet om han är en bad eller good guy i den TV-serien.



Denna talangfulle man har jag avgudat ända sen jag såg filmen Härifrån till Kim. Jonas har förmågan att porträttera alla slags känslor på ett väldigt äkta sätt. Några filmer med Jonas som jag gärna ser en gång till är Tartuffe (varför finns denna filminspelning av Molières stora komedi inte på DVD?!?), Livet är en schlager, Hans och hennes, Miffo, Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö (passar han som James Dean-look alike? YES!) och Storm (shit, vad han är duktig på att spela bad guys!). TV-serierna Gustav III:s äktenskap och August (var August Strindberg så där avig i verkliga livet...?) var mäkta bra. Jag kommer aldrig glömma det klassiska citatet "Jag hittar icke hålet!" från Gustav III:s äktenskap. Klockrent! Jonas har dessutom det vackraste leendet!

Bild från contactmusic.com

Här har vi en skådespelare som onekligen har valt sina roller med omsorg. Jag undrar om han har varit med i någon film som inte minst är i alla fall halvbra...? Min absoluta favoritfilm med Ciarán är Övertalning. Finns det någon vackrare Captain Wentworth? Jag tvivlar. Hans prestationer i Veronica Guerin och Rome är också otroligt bra. Vilka fler filmer har han varit med i som jag har sett? Jo, Excalibur (favoritfilm som liten - vem kan annat än avguda filmer som handlar om kung Arthur och riddarna runt det runda bordet?), Ivanhoe, Jane Eyre (åh, Rochester, underbare man!), Vikten av vatten, Lara Croft: Tomb Raider - The Cradle of Life, Kalenderflickorna, The Mayor of Casterbridge, Fantomen på operan, München (vilken otroligt bra film!) och The Eclipse. Ciarán är väldigt bra i deckare. I mördarens spår - Själavårdaren spelar han en känslokall karaktär o så bra! Kommissarie Anna Travis är också en bra TV-serie, men ibland, bara ibland, känns det som han överspelar lite grand. Två tummar upp för Ciarán Hinds!


And my favorite actor is:
James Purefoy
Bild från contactmusic.com

Om jag blev smått hänförd av Desmond Harrington är det ingenting i jämförelse efter jag verkligen hade upptäckt James. Jag såg honom i En riddares historia och tyckte att han såg bra ut. Jag såg honom i Vanity Fair och blev helt besatt av honom (nåja, nära på i alla fall). Därefter påbörjades den stora jakten på James alla filmer och detta är några som jag fick tag på: Bedrooms and Hallways, Women Talking Dirty, Lighthouse (en av de värsta filmerna jag någonsin har sett - jag spolade fram alla scener som James var med i), Maybe Baby (oh la la, James karaktär må vara ett svin i denna film, men han såg otroligt snygg ut i denna film), Don Quijote, Metropolis (han spelar en crazy stalker i denna film, ikk), The Wedding Tackle och Resident Evil (vaaarför väntade jag med att se denna film? Okej, hundarna var ju inte direkt söta, men även om James karaktär var en dummis så var han onekligen en sötis utseendemässigt). Vad James verkligen passar i är kostymfilmer och några mer eller mindre minnesvärda filmer/TV-serier där han medverkar i är The Case-Book of Sherlock Holmes, The Tenant of Wildfell Hall, The Mayor of Casterbridge, Mansfield Park, Feast of July, George and the Dragon, Blackbeard - Terror at Sea, Beau Brummell - This Charming Man och Rome (oj, vilken otroligt bra TV-serie!). Åh, vackre vackre man! Jag vill mer än gärna se dig i fler filmer och TV-serier!

Bildkällor
Alla bilder utom bilderna på Benoit Magimel och Benicio Del Toro går att klicka på och direkt komma till ursprungskällan. Benoit Magimels och Benicio Del Toros bilders källa går att hitta om man klickar på länken under bilderna.

Kommentarer

idah sa…
Ja, fast den var inte lika fin i verkligheten. Blev lite besviken när jag öppnade paketet"/ På EM har dom säkert någon finare än den dära:)

Tack!! Ha det bäst!!
Stéphanie sa…
Great !

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia