Colin Firth

Bild från Wikipedia

Efter jag hade publicerat detta inlägg insåg jag ett fatalt misstag - jag hade totalt missat att placera Colin Firth på min topplista av manliga skådespelare! Därför får Colin ett alldeles eget inlägg! Jag är ju inte ogin.

Ska vi rada upp några mer eller mindre sevärda filmer med herr Firth?
  • Valmont (1989) - Spännande film! Colin spelar Valmont på ett flörtigt sätt och med glimten i ögat. Jämför jag med John Malkovichs rolltolkning i Farligt begär (1988) så spelar han på ett mer allvarligt och sofistikerat sätt. Vilken rolltolkning tycker jag om bäst? Bättre? Hm, jag tror faktiskt Johns rolltolkning. Valmont är dock inte en dålig film. Vänta lite, jag kanske ska först läsa Choderlos de Laclos roman Farliga förbindelser innan jag bestämmer mig.
  • Stolthet och fördom (1995) - Ja, denna film baserad på Jane Austens bok är magisk. Colin Firth ÄR Mr Darcy. Utan tvekan. Kan man annat än bli förälskad i Darcy? Det kan inte vara många som är oberörda efter de har sett denna film. Ja, kanske om de inte har några känslor. En scen som alltid får mig att gråta när jag ser denna version av Stolthet och fördom är när Miss Bingley pratar om Wickham i sällskap med bland annat Darcy, Elizabeth och Georgiana. Elizabeth skyndar sig med att hjälpa Georgiana när hon sitter vid pianot för att fokus ska flyttas från Miss Bingleys taktlösa prat till att sällskapet ska lyssna på Georgianas pianospelande. Tacksamheten i Darcys ögon, ja, det känns så äkta att jag rent utav kan börja gråta nu.
  • Den engelske patienten (1996) - Det här är egentligen ingen favoritfilm. Jag upplever att den är en relativt tung film. Colins karaktär Geoffrey Clifton är en så otroligt god vän. När Almásy frågar honom om vad håligheten mellan nyckelbenen heter så tar han reda på det - även om han med största garanti vet om att det är hans frus hålighet som Almásy vill namnge med dess korrekta namn.
  • Fever Pitch (1997) - Det här är en rolig film! Colins rollkaraktär Paul Ashworth är så olik någon annan av hans tidigare filmkaraktärer. Jag tycker om att se Colin som en vanlig och avslappnad lite flummig kille. Jag hade inte haft något emot att ha honom som lärarkollega i det riktiga livet. Fotbollsintresset kändes dock lite väl mycket, men det kanske är standard bland alla fotbollsintresserade? Att sätta fotbollen i fokus i stället för sitt förhållande...?
  • Shakespeare in Love (1998) - Åh, kan man annat än tycka illa om Lord Wessex...? Nä, och då har ju Colin lyckats att porträttera denna roll rätt.
  • Mitt liv hittills (1999) - Den här filmen var det länge sedan jag såg, men den är väldigt mysig. Det handlar om en pojke och hans familj under andra världskriget. Pappan spelas av Colin och han är lite väl intresserad av en annan kvinna än sin fru.
  • Svarte Orm - Tillbaka till framtiden (1999) - Rollen som Shakespeare är inte direkt stor, men nog borde den riktige Shakespeare känna sig stolt över att det är Colin som spelar honom.
  • Bridget Jones dagbok (2001) - En av mina favoritfilmer! Boken är otroligt bra, speciellt när Bridget ska intervjua Colin Firth. Denna scen finns som extramaterial till filmen - väldigt kul! Mark Darcy är speciellt fin i slutet av filmen när han och Bridget FINALLY kysser varandra. Bridget: - Wait a minute. Nice boys don't kiss like that. Darcy: - Oh, yes, they fucking do. ÅHHH...! Självklart gör trevliga pojkar det!
  • Mister Ernest (2002) - Söt liten rulle om två herrar som spelar en katt-och-råtta-lek med varandra och andra.
  • Allt en tjej vill ha (2003) - Den här filmen såg jag, ja, var det under julledigheten och den var rätt bra. Colin var stilig som vanligt. Den påminde helt klart om Colins roll i Mamma Mia!.
  • Flicka med pärlörhänge (2003) - Vacker film! Colins karaktär Johannes Vermeer är inte den mest framträdande, men hans åtrå skiner helt klart igenom för sitt vackra hembiträde.
  • Love Actually (2003) - Väldigt fin film! Colins karaktär Jamie Bennett (precis samma efternamn som Elizabeths i Stolthet och fördom!) har då verkligen otur med kvinnor tills han träffar en portugisiska. Denna film ser jag varje jul - det är obligatoriskt.
  • Trauma (2004) - En ganska läskig film, men inte speciellt minnesvärd. Det är vad jag kommer ihåg av filmen.
  • På spaning med Bridget Jones (2004) - Rolig film! Kanske inte lika bra som den första Bridget Jones-filmen, men den är helt klart sevärd.
  • Sanna lögner (2005) - En riktigt bra rulle med en oväntad höjdpunkt. Se den gärna!
  • St. Trinian's (2007) - Colin har bara en liten roll i denna film och det är nog den enda höjdpunkten i denna film. Okej, den är rätt rolig, men ingen klassiker enligt mitt tycke.
  • Mamma Mia! (2008) - Jag gillar den här filmen och jag tycker dessutom om att Colin spelar en lite mer uppsluppen roll. Att han dessutom sjunger är helt otroligt kul!
  • Dorian Gray (2009) - Jag är inte helt såld på denna film. Colin gör dock en bra rolltolkning av karaktären Lord Henry Wotten. Det var nog det enda som gjorde att jag såg klart denna film, men jag kanske bör ge filmen ytterligare en chans.
  • En enda man (2009) - Vacker, men ack så sorglig film! Den var verkligen en bra film. Colin får verkligen briljera i denna film.
Ja, Colin Firth har gjort en hel del bra film - han har gjort ännu mer som jag ännu inte har sett. Vilken tur jag har!

Bild från Aftonbladet

Den senaste filmen jag har sett med honom är The King's Speech. Låt mig deklarera - jag förstår varför han har vunnit Bästa manliga huvudroll på bland annat The Critics' Choice Awards och The Golden Globe Awards. Om jag får gissa så lär nog Colin få hålla i en Oscarsstatyett om c:a 2 veckor. Garanterat! Det lät nog fler än jag kunna gissa.

Filmen var nära två timmar lång, men det kändes inte alls som en tvåtimmarsfilm. Colin Firth och Helena Bonham Carter gör sina roller på ett väldigt äkta och spännande sätt. Och Geoffrey Rush... Kan han göra en dålig rollprestation? Nej, jag tror faktiskt inte det. Han är magisk! Jag hade ingen aning om att kung George VI ens hade problem med talet, så det blev utöver en filmupplevelse dessutom en historielektion.

Aftonbladet gav The King's Speech fem av fem möjliga plus. Jag är benägen att hålla med. Denna film förtjänar alla bra recensioner den kan få. Toppfilm! Alla gånger.

Kommentarer

Stéphanie sa…
I adore this actor !
Björn sa…
Ingen oäven skådis den gode Colin Firth, han har gjort ett och annat som går att se på ja. Han är ingen favoritskådis men han brukar alltid göra ett bra jobb

Nej, "rock n roll"-döden är inte så "rock n roll" nej och även om knappast något sätt att dö på är "trevligt" så är det definitivt inget bra sätt...

Kryssning ja, det ska bli riktigt skojigt. Spa är nog kanske inte så illa det heller men kryssning med kompisarna är nog mer för mig. Hoppas att ni lyckas övertala den tredje personen så att ni blir ett litet gäng dock

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia