En ren är en ren är en ren...!

I ärlighetens namn börjar jag bli lite lätt less på renar. I vinter har jag varit med om två incidenter som har gjort mig ganska så skakis.

Incident 1
Jag var precis före Långträsk och såg en varningsskylt för renar. Jag saktade ned från 90 km/h till 70 km/h. Ungefär 100 meter framför mig såg jag en jättefin vit ren, så jag saktade in. Då körde jag c:a 20-30 km/h och renen var ändå långt ifrån min bil. Helt plötsligt, från ingenstans, kom en annan ren! Den var dessvärre VÄLDIGT nära min bil så jag panikbromsade. När jag hade stannat bilen ramade renen min bil! VA?! Renen sprang alltså rakt på min vänstra backspegel. Jag fick panik och sprang ut ur bilen och skrek:
- RENEN...!
Den försvann dock in i skogen, till synes oskadd. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra. Renen verkade okej och min bil hade inte fått några skador. Skulle jag kanske ropa och kolla om det fanns några renskötare i närheten? Ja, jag visste verkligen inte. Beslutet jag tog var att lämna platsen och hoppas innerligt att renen inte tog skada.

Incident 2
Byn som kommer före Blattnicksele (förlåt, jag borde veta vad den heter) har en sträcka som har hastighetsbegränsningarna 70 km/h och 50 km/h. Väl på 50 km/h-sträckan ser jag en ren passera mig väldigt snabbt. Jag tänkte:
- Okej, jag kör över på andra sidan.
Men inser lika snabbt att det kan jag minsann inte göra eftersom jag precis får möte. Då hinner jag tänka:
- Okej, bättre att köra på renen än att frontalkrocka med en annan bil.
Min fantastiska tur gör att jag både slipper att krocka med en bil och en ren. YES! Lyckan var total! Tänk om jag hade kört fortare? Då hade jag med största garanti kört på den lilla renen (ja, den var nog inte så gammal).

Snälla, rara, du som bestämmer... Kan jag få slippa några fler renincidenter. Jag slipper gärna alla incidenter som involverar bilolyckor. Tack, snälla! Tack på förhand!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia