Kom låt oss ta varandras händer ty julen är här

Julafton... En dag då jag verkligen bara myser. Och det hoppas jag att alla människor har möjlighet till att göra.

Min julaftonsdag började med gröt. Mums! Jag tänkte förbereda magen för det kommande matintaget. I övrigt så myste jag och hade allmänt trevligt.

Klockan 15.00 var vi alla hos min kusin och drack glögg, åt pepparkakor och tittade på Kalle Anka och hans vänner. Det var jättegod glögg - hjortronglögg. Efter Kalle Anka var det dags för julbordet. Och MUMS så gott det var med julmat. Jag åt nog lite väl mycket julmat, men det var ju tidigt på julafton så nog behövdes all den maten för att palla en helkväll, väl?

S tycker om jullekar, och i vanlig ordning hade hon förberett en jätterolig jultävling. Det var tre deltävlingar under kvällen, och den första deltävlingen var frågor om julen. Vi skulle svara om frågorna var sanna eller falska. Jag fick 7 rätt av 10. Hyfsat bra, men T hade 9/10. Attans! Andra deltävlingen var definitivt my cup of tea! Det handlade om musik. Nu gick det väldigt bra. Jag hade 7 rätt av 8. Wow! Jag kände segerns sötma... Tredje deltävlingen var definitivt inte my cup of tea. Vi skulle rita en bild på 5 minuter som skulle vara inspirerad av julen. Jag? Rita? Nej... Det brukar inte gå särskilt bra. Tyvärr fick jag inte några poäng alls. Buhu...! M:s bild var jättefin så jag förstår varför S bedömde hennes teckning som den bästa. Så här såg prispallen ut:

  • 3:a: jag (14 poäng)
  • 2:a: J (15 poäng)
  • 1:a: M (16 poäng)

M var en väldigt bra tävlingsmänniska, för det var hon som hade inhandlat förstapriset (två kokosnötter) så hon gav förstapriset till J. Det kallar jag sann sportmanship!


Julklappsutdelningen
nu för tiden är väldigt odramatisk. Mina kusinbarn är tonåringar så jag gissar att de faktiskt vet att tomten inte finns och därför har vi ingen tomte längre. I år tog S på sig en tomteluva och tillsammans med J så delade de ut alla julklappar. Detta fick jag i julklapp i år:

Julklappar av mamma
:

  • Efva Attling-armband True Colours
  • Tröja och sjal från Gina Tricot
  • Tröja och leggings från Lindex
  • Sockar
  • Mascara från Dior
  • Concealer från Clinique
  • Handskar

Julklappar av moster:

  • Sidennattlinne
  • Halsduk från MQ

Julklappar av S:

  • Jordgubbsläppglans
  • Smoothiereceptbok

Jag blev mycket nöjd över de julklappar jag fick i år. Tackar! Bilder kommer senare.


Kvällen avrundades med väldigt god efterrätt, bl a glass, grädde, ris a la malta och bär. Vi fick även kaffe och fika. Så mumsigt gott. Jag var väldigt mätt och belåten.

När jag kom hem var jag väldigt trött, men jag hann ta mig en tur på Facebook. That is something I call entertainment...!


Årets julafton får betyg 10 av 10. God jul på er alla!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia