Det lyser en stjärna i Betlehem stad

Julafton spenderas hemma detta år. Jag och mamma pysslade med allt möjligt på förmiddagen för att hinna med att göra klart allt innan gästerna skulle komma klockan 15.00.

När våra fina släktingar kom så fick vi blommor och presenter. S hade gjort julgodis som vi fick. Tack så mycket!

Vackra julblommor!


Jag och mamma fick skumtomtar och chokladgodis i fina skålar i julklapp.


Lindorchokladen fick jag av S i julklapp och Paradischokladasken fick jag och mamma i gemensam julklapp.


S:s julgodis

Allt var klart förutom vissa maträtter som jag lagade under tiden gästerna tittade på Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul. Jag hann med att dricka lite glögg mellan varven då jag kollade till maten. Mamma assisterade mig så hon fick dessutom stå ut med arga kommentarer från mig när hon inte riktigt förstod vad jag ville att hon skulle göra. Jag är väldigt arbetselak. Förlåt, Tomten! Förlåt, mamma! Jag råkade tappa ut en massa potatisar och då höll jag på att explodera! Tack och lov för att gästerna satt i ett annat rum och hörde förhoppningsvis inte alla mina svordomar.

Strax efter klockan 16.00 var det dags för julbordet. Det var otroligt gott med julmat. Hur mumsigt är det inte med exempelvis sterbottenostpaj? Lillians räk och laxröra? Ja, det är två olika maträtter som jag gärna vill ska finnas på mitt drömjulbord. Gärna lite lax och sill också. Kanske några köttbullar och prinskorvar. Och sist, men inte minst – julskinka. Mumsighetsskala 1-10? Definitivt +10 med guldstjärna i kanten.

Efter maten drack vi (nåja, de flesta av oss) kaffe och åt av julgodiset. Vi tittade på tv och väntade på julklapparna. Tomten delade inte ut klappar i år, utan det var jag, J och S som delade ut julklappar. Vi kanske kan kallas för tomtenissarna?

Godiskakfat - brända mandlar, ischoklad, knäck och choklad!


Julgranen med de flesta julklapparna!


Julklapp från S.

Jag fick massor av fina julklappar. Check it out!

Prydnadskudde och pläd från Hemtex


Diorshow mascara, kajal och eye make up-remover + ögonskuggor från Viva La Diva +
Vichy Aqualia Thermal ansiktskräm



Ögonskuggor från Viva La Diva


Mössa och vantar från KappAhl och plånbok från Umbrella


Tröja från Lindex och kofta från Indiska

Tack så mycket! Jag är mer än nöjd.

När vi hade öppnat julklapparna var vi självklart sugna på lite ris a la malta. Det var gott med ris a la malta, glass och bär efter all den salta maten.

Jag hade fått ett sällskapsspel av E i födelsedagspresent, nämligen Geni junior, och det var detta spel vi sysselsatte oss med i en timme eller så. Även om Geni junior är för barn i åldern 11-14 år och alla i sällskapet var äldre än 14 år så var det inte det lättaste. Jag har nu lärt mig att Hurtigruten inte är en skidtur, utan det är en båttur. Detta sällskapsspel är onekligen bra för ens allmänvetande. Tyvärr vann jag dock inte denna omgång av Geni - det gjorde S. Grattis!

Innan kvällen avrundades så hann vi med lite fika också. Jag tror nog att alla var redan så pass mätta att det knappt rymdes något fika, men försöka duger.

Det var en väldigt trevlig julafton. God jul!

Kommentarer

Anonym sa…
tack så mycket för att vi fick vara hos er, det var väldigt trevligt! :) och så var et ju tur att jag vann geni, annars har jag blivit sur! ;)
/sofia
Caroline sa…
Tack själv! :) Ja, men nästa gång - då ska jag vinna...! Fast det lär väl inte bli så. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia