Lilla Nyårsafton

Ibland krockar flera roliga planeringar inför Nyårsafton så I och P bjöd på Lilla Nyårsafton. M, M och jag blev bjudna på lilla nyårsaftonsmiddagen. P och M hade järnkoll på förrätten och varmrätten så I, M och jag kunde ta det väldigt lugnt.

Så här så kvällens meny ut:

Förrätt
Rösti med rom, rödlök och cremé fraiche
Jag har aldrig ätit rösti tidigare, men det var underbart gott! Jag älskar dessutom rödlök och rom. Perfekt kombination! Detta ska jag själv testa att göra.


Varmrätt
Oxfilé, potatisgratäng, bea-sås och sallad
Killarna bastade under tiden potatisgratängen "gjorde sig i ordning" och de var väldigt effektiva efter de hade bastat. De gjorde klart varmrätten - och den blev jättegod! Jag bad till och med om en till köttbit, så gott var det! Mums!


Efterrätt
Chokladkaka, glass och chokladsås
Efterrätten var i det närmaste helt och hållet I:s egna skapelse. Hon hade bakat chokladkakan i en form som såg ut som ett Mumintroll. Detta syns dessvärre inte i min skål. Hon kokade även chokladsåsen som passade perfekt till kakan och glassen. Behöver jag tillägga att detta smakade väldigt gott...? Nä, tänkte väl det, men jag gör det i alla fall. Det var mumsigt gott!

Innan vi åt efterrätt spelade vi sällskapspel. Tyvärr minns jag inte vad spelet hette, men det påminner mycket om Alias. Det blev en kill-lag och ett tjej-lag. Efter många suspekta omkonfigureringar av spelreglerna från killarnas sida så vann de - väldigt underligt nog. När de hade vunnit kunde jag inte ens vara en dålig förlorare... Well, we'll win next time!

Jag hann till och med att vika en skjorta av en tjugolapp.


Are you impressed? I'm impressed! Det var dock inte så svårt när M hade hittat instruktioner på nätet hur man ska göra. Klicka här så kan du också vika en tjugokronors skjorta. OBS! Försök inte att ta på dig skjortan. Bara ett tips.

Kvällen var jättemysig. M och M ska bli föräldrar snart så vi fick känna på bebismagen. Åh, vad gulligt!

Gott Nytt Lilla Nyårsafton! :-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia