Tillbaka till vardagen efter jul...

Julen 2010 har varit en väldigt mysig jul. Jag tänkte göra en liten sammanfattning av min jul - de små stunderna som jag hittills inte har uppdaterat om.

Under helgen före första advent var det dags för besök på Fagerviks Julmarknad och Öjeby Julmarknad.

På Fagervik investerade jag i julens glögg - det blev blåbärsglögg och rababerglögg. Blåbärsglöggen har jag druckit tidigare och jag vet att den är jättemumsig. Jag smakade av rababerglöggen och den var otroligt god! Det är alltid så fint på Fagervik och det känns som om det är en riktigt gammeldags marknad.

På Öjebyns Julmarknad är det väldigt viktigt att följa en viss procedur:
1. Gå runt och kolla på alla marknadsstånden
2. Äta risgrynsgröt och skinkmacka på Margretelund
3. Äta slobben
4. Gå ytterligare ett varv för att se om man inte har missat något skoj


Föga överraskande så följdes denna procedur även detta år. Jag hittade ett par vantar som var varma och sköna, men jag köpte inte vantarna. Jag ångrar mig faktiskt. Något jag också ångrade var att vi åt risgrynsgröt och skinkmacka på Margretelund. Tidigare år har gröten alltid smakat som risgrynsgröt ska smaka, men detta år verkade de ha satsat på kall gröt. Hm... Gröten var dessutom klibbig. Skinkmackan var okej. Jag vet inte, men att betala c:a 50 kronor för kall och klibbig gröt och en skinkmacka är för mig helt ofattbart. Pengarna de tjänar går direkt till föreningen och det är väldigt viktigt att Öjeby kyrkstad fortsätter att blomstra. Nog kunde de dock ha värmt och rört om gröten lite grand...?

Vad kunde tänkas ha hänt på juldagen? En liten promenad hanns med runt kyrkstan och ack, vad vackert det var där! Att vintern kan göra en så gnistrande miljö!


Till middag blev det julbord, ingen överraskning där. På julafton hann jag bli alldeles för mätt efter första tallriken så det kändes skönt att kunna få sig en till tallrik - fast dagen efter. Man borde väl inte tycka att sin egen mat är god, men det var faktiskt riktigt mumsigt!

Jag måste bara få visa upp den fina julklappsblomman.


Den var otroligt fin!

Efter maten åt jag knäck, brända mandlar, ischoklad och godiset jag fick på julafton till efterrätt. Till slut kände jag mig som en levande knäckgodis! Men gott var det! Juldagskvällen var jättemysig, fast min knäckkoma. Jag har dock bara mig själv att skylla.



Det här var lite smått och gott som jag var med om under julhelgerna. Längtar nästan redan till nästa jul... Säg det inte till någon!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia