Trettondagsafton


När det är dags för Trettondagsafton börjar julledigheten lida mot sitt slut. Det känns lite bittersweet, om jag får vara helt och hållet ärlig. Då känns det trevligt att laga till något extra gott till middag - även om julen redan har hunnit bjuda på en massa god mat.

Förrätt
Västerbottensostpaj med rom-, rödlök-, dill- och äggsås

Varmrätt
Fläskfilé med senapssås, klyftpotatis och sallad

Efterrätt
Pannacotta med hallonspegel

Middagen trivdes alldeles utmärkt i min gom och mage. Jag fullkomligt älskar västerbottensostpaj...! Och den där senapssåsen som jag lagade till fläskfiléen - ja, den är så otroligt enkel att göra. Blanda matlagningsgrädde, fransk senap, vitlök, rosmarin, köttbuljong, salt och peppar i stekpannan efter du har stekt klart fläskfiléen (du kan även ha det stekta köttet tillsammans med senapssåsen i ugnen). Så gott, så gott! Pannacotta har jag nog tidigare nämnt att jag avgudar så det skulle självklart avrunda denna måltid. Hallonsåsen blev riktigt smaskig. Jag kanske hällde för mycket sås, men äsch! Hallon kan man inte få för mycket av.

Trettondagsafton är ett trevligt sätt att avrunda julen med.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia