Helgaktiviteter für alle!

Denna helg spenderades på annan ort, nämligen Vilhelmina. Jag åkte iväg på lördag förmiddag, och det var perfekt väder för en biltur. När jag hade passerat Arvidsjaur hade några bilar stannat på vägen. Hm...? Jo, det var ju så att tio renar stod vid sidan av vägen och betade lite. Och detta var uppenbarligen världshäftigt att fotografera! Jag förstår att för en turist måste detta vara något väldigt främmande när renar är så pass nära, men hallå! Tio renar är ju ingenting! Check this out:


Blattnicksele, april 2009

Jämför tio renar med hundra renar...!

Nåväl... Jag passerade de bilar som hade stannat vid vägrenen och fortsatte min tur mot Vilhelmina.

Väl framme i Vilhelmina gick jag, E och K på marknaden under Hembygdsdagarna för att titta om de hade något som vi kunde investera i. E var lite sugen på en ballong - vi kunde ju ge värdinnan för grillfesten vi skulle på en ballong som en liten present? Jag måste erkänna att det var lockande, men det blev dock inget ballonginköp. Tyvärr hittade varken jag eller E någonting alls att köpa - och K är ju liiite väl liten för shopping än så länge, men när hon är redo, då ska jag lära henne allt om shopping! Vi avrundade vår marknadstur med att äta en souvas kebab. Gott!

Väl hemma duschade jag och gjorde mig i ordning för kvällens aktiviteter. Jag hämtade upp E, A, K och P och därefter åkte vi till I. Hemma hos I var det full rulle. Hennes små släktingar lekte och hade skoj, och hennes äldre släktingar ordnade med mat. Allteftersom kom det fler och fler till grillfesten. Det var väldigt trevligt att få träffa I:s kompisar.

Vi satte igång med grillningen, och när min dyra entrecôte (tror nog det är första gången någonsin jag har köpt en sådan köttbit) var klar kunde jag avnjuta den med en fantastiskt god sallad (bl.a. sallad av olika slag, mozzarella) samt en underbar hemmagjord potatissallad (bl.a. potatis, tomat, äpple). I hade dessutom gjort en väldigt god guacamole. Jag prövade dessvärre inte den smälta fårosten med honung, som tydligtvis var väldigt god. Jag får testa att göra den själv.
Middagen avrundades med kaffe/te samt en chokladbulle. Mums!

Efter maten satt vi och pratade, och folk fortsatte att anlända till festen. Vi lyssnade på musik, och hade allmänt trevligt. Innan vi avrundade grillfesten så spelades det kubb. Jag vågade mig inte på en eller två omgångar kubb, eftersom för några år sedan var jag med om en liten incident som har gjort mig tveksam till framtida kubbspelsomgångar. Brr... Jag ryser av bara tanken att spela kubb. Övriga festdeltagare tyckte däremot det var en utmärkt idé att spela lite kubb. Det var killarna mot tjejerna. Tjejerna vann - överlägset! Som om det vore annat än en självklarhet.

Tyvärr hade kubbspeladet väckt alla mygg i hela området till liv, eftersom när man lämnade den inglasade altanen fick man besök av flertalet mygg. Som vanligt var jag en godbit för myggen, och det gjorde att jag snabbt som ögat ville in under tak igen. Åh, dumma mygg! Jag hade dessutom glömt MyggA. Vilken tur att I sprayade in alla gästerna med myggspray!

Kvällen avslutades för vissa i sällskapet med hemfärd och vissa i sällskapet valde att fortsätta festandet på Dansgalan på Tjärnvallen. Jag var en av dem som valde att åka hem, men jag har fått höra av säkra källor att stämningen var på topp även på Dansgalan.

Vilken trevlig kväll! Det här gör jag gärna om!

Kommentarer

Idan :) sa…
Nej Jag gör gärna om det med dig :) Va kull att jag hittade till din blogg som var just din, puss på dig!
Caroline sa…
Vad kul att du hittade hit. :) Jag skriver inte som så avancerade saker, men när skojiga saker har hänt så brukar det oftast hamna i skrift här.

Jag längtar redan till nya hyss med dig! :) Kram på dig!

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia