Sweet Swedish Summer

Varje år på sommaren åker jag och min familj och släkt på en dagstur till Arvidsjaur. Denna sommar var inget undantag. Tidigare somrar har det varit varmt, väldigt varmt, men denna lördag var tyvärr ett undantag. Det var kallt, ungefär 12 grader varmt (varmt? per definition, ja).

Väl framme i A-jaur planterade jag blommor på min farmors grav samt farmors föräldras grav. Det blev mycket fint. Ett plus var att det var just kallt och lite blåsigt, för förut har jag blivit attackerad av allehanda småkryp med vingar - exempelvis mygg, knott, humlor, bin, flygor etc. Allt som flyger (förutom fåglar och flygplan) har härjat runt mig, och det har verkligen prövat mitt tålamod. Jag har inget tålamod när det gäller värme och flygfän, så... Ni kan gissa hur bra det har gått för mig att plantera blommor samtidigt som jag försöker fäkta bort allt som har härjat omkring mig. Mamma har på senare år tagit med mig MyggA roll-on.


Denna produkt har gjort mitt liv betydligt enklare! Nu kan jag bl.a. plantera blommor även om det är stekande hett och en miljon mygg, knott och flugor kretsar kring mig. Så om ni är väldigt omtyckt av allehanda flygfän - investera i denna produkt. Jag ger den 10/10 i betyg.

Efter plantering av blommor kollade vi in shoppingutbudet. Jag skulle inte investera i något, men jag hittade naturligtvis en väskaLindqvist Kläder. Det kunde även ha blivit ett schampo och ett balsam (Superstar) av Bed Head.



Pengar blev dock inte brända på hårvårdsprodukter. Jag lyckades att hindra mig själv, eftersom nu ska jag bli en sparsam madam! Ja, vi får väl se hur det blir med den saken i det långa loppet... Jag blev väldigt förtjust i dessa jordgubbsdoftande hårvårdsprodukter, så jag lär väl investera vid senare tillfälle.

Till lunch fikade vi på Café Kaffestugan. Det blev en räkmacka samt ett halvt glasswienerbröd. Mums! Café Kaffestugan är ett väldigt mysigt ställe, och jag rekommenderar er att besöka det caféet om ni har vägarna förbi Arvidsjaur.

Vi åkte därefter raskt till Moskosel. Även om vi har varit ett ex antal gånger på Rallarmuseet, så åkte vi ändå dit. Bara för att. Det är ju tradition! Som vanligt var det mysigt. Jag gjorde bort mig. Lite grand. Jag lyfte upp en gammal stämpel och tittade på den. Naturligtvis säger min goda moder då:
- Du får inte röra vid sakerna!
Och hon hade helt rätt - det stod en ganska stor skylt på bordet där jag hade hittat stämpeln att man inte fick röra vid sakerna. Ja, även en vuxen människa kan göra fel... Tydligtvis. Innan hade jag varit och rört vid en massa gamla böcker. Där stod det dock inte att man inte fick ta på sakerna. Hoppas jag...

Laver var nästa anhalt. Jag har alltid varit intresserad av den f.d. gruvstaden, och därför närapå tvingade jag mina familj och släkt att åka dit. Även om alla byggnader är borta så är det spöklikt vackert i Laver. Man kan följa alla gatorna, och även läsa om var olika byggnader har stått. Återigen kan jag rekommendera er att ta en tur till Laver, om ni vill titta på staden som försvann...

De två sista ställena vi besökte var Storforsen samt Hotell Storforsen. En av mina absoluta favoritplatser är Storforsen, och även om vädret inte var på vår sida så kunde vi njuta av utsikten av vacker natur och en levande fors.



Efter Storforsen for vi på Hotell Storforsen för lite middag. Förra året åt vi middag samtidigt som ett bröllopssällskap hade sin middagsbjudning. Och tro det eller ej... Vi lyckades pricka in ett bröllop detta år också! Inte dåligt... Maten var inte heller dålig. Restaurangen erbjöd övriga gäster buffé och det tackade vi inte nej till.

Buffé
Förrätt: svampsoppa
Varmrätter: karré, potatisgratäng, lax, potatis, sallad

Efter vårt middagsbesök på Hotell Storforsen åkte vi hem, mätta och belåtna. Vilken trevlig dag!

Kommentarer

Björn sa…
Intressant road trip. Mygg är aldrig trevligt nej även om jag själv brukar klara mig bra för det mesta. Oftast bara finsmakarmygg som ger sig på mig om det finns andra i närheten. Klassiskt misstag på museet dock ;-)

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia