Julens böcker

Mina favoritböcker under julen är Kom ska du få höra!, De vackraste julsagorna och Julberättelser. De har hängt med sedan min barndom och jag blir alltid nostalgisk när jag läser dessa böcker under julen.

Kom ska du få höra! (1988)

Denna bok kom ut som en sammanfattning av de berättelser som filmatiserades till 1988 års julkalender "Liv i luckan". Berättelserna är skrivna av tonåringar och dessa blev alltså filmatiserade till julkalendern. Otroligt smart idé! Jag minns hur glad jag var när jag fick boken för jag fullkomligt älskade julkalendern "Liv i luckan".

Illustration: Sven Nordqvist

Illustration: Sven Nordqvist

Illustration: Sven Nordqvist

Illustration: Sven Nordqvist

Illustration: Sven Nordqvist


De vackraste julsagorna (1986)

Elsa Olenius samlade verkligen de vackraste julsagorna i denna bok och några av mina favoriter är Eleanor Farjeons Glasfågeln, H.C. Andersens Granen och Zacharias Topelius Stjärnöga. Dessa berättelser kommer alltid att fånga läsare eftersom de är tidlösa!

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland


Julberättelser (1985)

Astrid Lindgren har en förmåga att skriva berättelser som går rakt in i hjärtat på sina läsare och de julberättelserna som är med i denna bok fångar definitivt min uppmärksamhet. Jul i Bullerbyn, Emil i Lönneberga och Madicken är berättelser som symboliserar jul för mig.


Illustration: Harald Wiberg

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland

Illustration: Ilon Wikland


Vilka ofantligt vackra illustrationer! Ilon Wikland kan verkligen göra illustrationer som passar till berättelserna. Lika mycket som ordet kan ge spänning till en berättelse så kan en bild ge berättelsen liv. Magiskt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia