Julfilmer

Under julen har jag några filmer som jag alltid ser under julen.



Denna film blir jag aldrig less, men jag försöker ändå inte se den annat än under jul. Tim Burton är en otrolig filmskapare och denna film är tidlös!


2. Scrooged (1988)


En av mina favoritfilmer från min barndom! Bill Murray är underbar som en cynisk tv-pamp som inte har förstått att pengar inte är viktigast, utan människorna man har omkring sig. Att använda sig av Charles Dickens En julsaga som inspiration till filmen är väldigt smart.


3. A Christmas Carol (2009)


Till en början var jag skeptisk till denna animerade version av En julsaga, men när jag hade sett filmen grät jag floder! Den är otroligt fin och Jim Carrey gör ett utmärkt jobb som Ebenezer Scrooge. Dessutom är varje bildsekvens rena rama konstverk.


4. Astrid Lindgrens jul (1999)


Självklart måste jag se Astrid Lindgrens älskade karaktärer fira jul! Emil i Lönneberga, Kajsa Kavat, Madicken, Ronja Rövardotter, Pippi Långstrump, Vi på Saltkråkan (fast jag blir LIKA arg varje gång jag ser hur Stina behandlar lilla Skrållan) och Lotta på Bråkmakargatan har hög julfaktor, men jag saknar Barnen i Bullerbyn. Undra varför inte deras julfirande fick vara med?


5. Lord of The Rings: The Fellowship of the Ring, The Two TowersThe Return of the King (2001-2003)


För att julen ska kännas fullständig måste alla Lord of the Rings-filmerna ses. Tyvärr har jag filmerna endast på VHS så det börjar kanske bli dags att uppdatera och köpa filmerna på DVD. Extended version lockar väldigt mycket. Nästa jul, ja, då ska jag ha dessa filmer på DVD!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia