Jullekar


Inför julledigheten bestämde jag mig för att anordna lite jullekar för mina elever. Jag gillar verkligen jullekar och jag gissade mig till att eleverna också skulle tycka om det. Jag hade helt och hållet rätt.

Eleverna fick själva inte bestämma i vilka grupper de skulle bli indelade i, utan jag räknade in dem ett, två och tre när de kom in i klassrummet. När grupperna var klara fick de bestämma ett gruppnamn och det bästa gruppnamnet fick naturligtvis poäng.

Nu var lekarna på gång! Eleverna fick bland annat göra följande deltävlingar:

  • Äta ett antal Mariekex och vissla en valfri truddelutt.
  • Försöka pricka en flaska med en penna som var fastbunden i ett rep runt midjan.
  • Klura ut frågor som handlade om julen.
  • Norsk karaoke
  • Lista ut vilka svenska städer som var direktöversatta till engelska.
  • Komma på vilka filmcitat som visades samt vilka film- och tv-melodier som spelades.
Som sista deltävling fick eleverna leka Hela havet stormar. Om eleverna var sammanlagt 21 stycken (sju elever i varje grupp) fick den elev som vann Hela havet stormar hela 21 poäng. Och den elev som åkte ut först fick endast 1 poäng. Smart, eller hur? Detta innebar att om det var flera personer kvar från en och samma grupp fick de en hel del poäng. Och då kanske den gruppen skulle vinna - oberoende hur många poäng de hade fått från de olika deltävlingarna.

Tyvärr hann jag inte ha utdelning av priser till mina klasser, men jag hoppas att jag hinner ha det vid något lämpligt tillfälle under våren. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia