För ni har tagit studenten, fy *** vad ni är bra!

Fredagen den 11 juni
Student 2010! Mina elever skulle äntligen få ta sin student. Och som de hade längtat. Hela veckan hade de haft diverse olika aktiviteter för att invänta deras student.

På morgonen for jag och A och hämtade blommor till våra elever. Jag och A hade beställt röda rosor till vår klass.Klockan 9.30 var det dags för studenternas frukost i TeC. Eleverna var så fina! E i HR3 stannade mig och gav mig en blombukett från hela klassen. Tack så mycket! Jag blev väldigt förvånad och glad över blomman. Tack igen!


Jag satte mig med NV3-eleverna och inväntade att vi skulle få hämta mat. Vi var alltså det näst sista bordet som skulle få hämta mat. Och det gick sååå sakta. Varför hade de inte två bord för då hade det ju gått betydligt snabbare för alla att få mat. Vi fick mat efter c:a 40 minuter och då var exempelvis alla jordgubbar slut. Problemet var bara att vissa av de som hade tagit flera jordgubbar före oss hade lämnat jordgubbar. Gaaah…! Folk borde bara ha fått ta två till tre jordgubbar vardera. Det värsta var egentligen inte att man fick vänta i 40 minuter på maten, utan snarare att klassföreståndarna lät sina elever lämna borden när de ätit klart och då hade inte alla fått mat ens! Hallå…! A:s elever fick mat först, men hon sa till dem att de inte fick lämna bordet förrän alla hade ätit. Tack!

Här kommer några bilder på mina trevliga elever:

NV3

HR3

OP3

NP3

TE3

SP3

ES3

Efter studentfrukosten var det dags för kyrkan. Studenter och lärare promenerade från skolan upp till kyrkan. Solen sken nästan lite väl mycket, för det var väldigt varmt ute. När vi kom fram till kyrkan upptäckte vi att det var mycket varmare i kyrkan. Jag led med de manliga studenterna som hade på sig väldigt fina, men varma kavajer. Jag satt och viftade med ett papper för att svalka mig. Under tiden vi var i kyrkan spelade en elev från årskurs två ett egenkomponerat stycke på piano och S från ES3 sjöng. Det var otroligt fint! L höll sitt tal till studenterna och vi sjöng psalmer. Det kändes som om tiden vi satt i kyrkan gick väldigt snabbt.


På vägen tillbaka till skolan upptäckte jag att flertalet av de kvinnliga studenterna hade tagit av sig sina högklackade skor. Jag förstår varför. Fina skor kan betyda väldig smärta för ens fötter, men det är det nog värt med tanke på att man endast tar studenten en gång i sitt liv.

Studenter och lärare samlades återigen i TeC och nu skulle eleverna få sina betyg. Jag ville fota alla mina elever, men tyvärr la min kamera av. Nej…! Det tyckte jag minsann inte alls om.

HR3:orna fick utnämningar av sina lärare samt av Munskänkarna i Vilhelmina. Jag och N gissade vem som skulle få utnämningarna. De första tre personerna jag gissade på – E, M och E – fick utnämningarna. Oj… Jag är skicklig! Grattis E, M och E!

Mina elever fick tyvärr inga utnämningar, men det hade varit jätteroligt om det fanns utnämningar till NV-klasser också. De fick dock sina betyg och rosor.

När alla studenter hade fått sina betyg skulle de göra det näst sista eldprovet – nämligen åka nerför ruschkanan från språklärarnas arbetsrum! Jag, E, C, A m.fl. stod utanför och hejade och klappade när studenterna åkte nerför ruschkanan. Grattis till er studenten! Det har ni verkligen förtjänat!

Det sista studenterna skulle göra var att åka sina ärevarv runt i Vilhelmina på sina lastbilsflak. De hade pyntat sina lastbilar jättefint och de såg väldigt fina ut när de höll sina skyltar och sjöng för full hals. Här är ett litet filmklipp som bevisar studenternas storhet:



Detta var alltså början på studenternas stora dag. Hoppas ni hade en toppenfin dag!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia