Pite dansar & ler... 29 juli, 2008

I helgen var det äntligen dags - gatufestivalen Pite dansar & ler! Woho! Denna festival är obligatorisk, och i vanlig ordning besökte jag den.

Friday, I'm in love!
Vi hade en angenäm start på fredagskvällen vid hamnen där vi lyssnade på bra musik, och fick se fantastiska håruppsättningar. Jag satsade på att smutsa ner mig så mycket som möjligt, men upptäckte efter ett tag att min klänning var helt och hållet omöjlig att smutsa ner. Bra eller dåligt? Det beror nog på vem man frågar.

Strax innan Håkan Hellström skulle spela begav vi oss mot festivalområdet. Vi lyckades få en mycket bra plats ganska långt fram. Jag har dock blivit gammal - för några år sedan hade jag propsat på att stå längst fram, vilket då innebär att det finns två alternativ.
Alternativ 1:
Stå längst fram två timmar i förväg - väldigt underhållande, om man har underhållande kompisar, vilket jag naturligtvis har. Meeen... Inte något jag ville göra denna kväll.
Alternativ 2:
Tränga sig utav bara den! Inget jag rekommenderar, eftersom jag är en snäll och harmonisk människa. Tränga sig är FULT. Gör det inte!

Det blev inget trängande för att få en bra plats, utan vi nöjde oss med den plats som fanns till förfogande, vilket var en bra plats. Me likey.
När Håkan kom ut på scenen... Magi från första stund! Oj... Ja, man kan inte låta bli att bli upp över öronen förälskad i Håkan. Han är underbar! Det var allsång från första låten. Speciellt "Nu kan du få mig så lätt" - undra om det inte var den låten Håkan inte ens behövde sjunga. Vackert!
En kille började prata med mig. Han sa:
- Det där är min pojkvän.
Han syftade på Håkan Hellström. Jag sa att han hade en fin pojkvän, och han fortsatte med att säga att han var kär i Håkan fastän han var straight. Det var så gulligt sagt. Jag är helt övertygad om att det finns fler killar som känner ungefär samma som honom för Håkan. Min kompis var överlycklig - han hade fått krama om Håkan när en annan kompis fotade dem. Åhh... How lovely!

Efter Håkan Hellström inväntade vi Takida. Det blev en tur runt området, bl a Kärlekslandet, tivoliområdet. Min kompis vann 2 kg choklad - två gånger! Hur mycket tur får man egentligen ha? Grattis... Tyvärr missade vi Takida... Aj då... Men det lät bra på håll iaf.

Ungefär när Takida spelade försökte jag äta en langos, men fick naturligtvis ALLT på min klänning. Grejen var bara den - den blev inte smutsig. Hur konstigt är det egentligen? Langosgeggan på är geggig och borde ge fläckar. Icket... Nåväl... Jag är ändå rätt nöjd med att klänningen inte blev smutsig.

Saturday night fever
Lördagen började väldigt lugnt. Vi åt middag på Nobo - kycklingspett med potatispaj. Har aldrig i mitt liv ätit potatispaj, men det ska alltid vara en första gång för allting. Det var ganska gott.
Euskefurat spelade samtidigt som vi åt middag - packat med folk, och folket fick precis vad de ville ha: en underbar spelning!

Det var inplanerat att se Those Dancing Days, men tyvärr kom vi precis när de hade slutat. Buhu... Nåväl... Jag får väl youtuba deras låtar och nöja mig med det.

Vi hängde på Kittelfjälls område ett ganska bra tag. En kille i bordet bredvid verkade vara lite väl överspelt och körde en oroväckande dans - först på bordet och sen på stolen. Jag kommer fortfarande ihåg förra året - hur många bord och stolar som helst brakade samma, eftersom folk stod på dem... Vänta lite, de inte bara stod på borden och stolarna - de dans-hoppade på dem. Det var inte speciellt smart. Nåväl... Denna kille klarade sig riktigt bra, men han fick inte med sig några fler som ville dansa med honom. Stackarn...
Magnus Uggla skulle spela denna kväll, men tyvärr blev han bortglömd. Ett gäng kompisar kom i samma veva som han skulle spela, och då var det roligare att vara med dem än att se Magnus. Förlåt!
Det nya tillskottet med kompisar i vårt so-called gang var mycket uppskattat. En av killarna höll en-mans-show, och fick allas uppmärksamhet. Han började prata norska - vilket jag inte riktigt förstod varför han gjorde det - men hey! Det var kul. Synd att jag inte spelade in det på mobilen.




Sist denna kväll spelade Moneybrother. Han var otroligt bra, men tyvärr har jag nog inte lyssnat något på hans senaste låtar. Skäms på mig... Jag tyckte att hans förra band Monster var bra.

Kolla in Monster:
Så söt Anders var som 22-åring. Och han är lika söt som 33-åring. Jaja... Musiken är väl det som är viktigast!
Nåväl... Jag tyckte att Moneybrother var som vanligt väldigt bra live.

Under tiden Moneybrother spelade fick min kompis en fantastisk gåva - hon fick en macka som någon slags uppraggningspresent?! Både hon och jag blev smått förvånade när killen langade fram en polarbrödsmacka. Hm? Gulligt? Tyvärr försökte denna kille med samma raggningstrick med varenda tjej han såg, så det var bara att inse att han inte var min kompis love of her life. Attans!

Kvällen avslutades med att spendera pengar på tivolits alla lott/kasta boll/etc-grejer för att lyckas vinna typ choklad eller en nallebjörn. En kompis hade "vunnit"en massa hawaiihalsband (de kallades visst loserhalsband, eftersom det var det man fick när man inte vann något), och vi fick var sitt. Tack! Han hade nog "vunnit" ungefär 5 st.

Det var väl ungefär allt... Tror jag då? Helgen var superkul, och vädret var perfekt för en festival. Soligt och varmt. Wunderbar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia