The Twilight Saga! 29 juni, 2008

En av mina favorithemsidor The Internet Movie Database (IMDb) har tillgodosett mig med en ny favoritförfattare, nämligen Stephenie Meyer - tack imdb!

Denna amerikanska författaren skriver nämligen böcker om vampyrer och varulvar, och det är framför allt vampyrer som jag tycker om att både läsa om samt se filmer med.

Hennes första bok heter Twilight (sv: Om jag kunde drömma - en omöjlig kärlekshistoria) och handlar om 17-åriga Bella Swan som har flyttat till sin pappa i småstaden Forks. Hon har tidigare bott med sin mamma i Phoenix, men har valt att bo med sin pappa ett tag. Som ni kanske märker av den svenska översättningen så handlar detta om Bellas förälskelse som kanske inte är allt för lätt - hon förälskar sig i Edward, som är en vampyr. Denna bok har rönt stora framgångar i USA, men jag är inte helt säker på hur stor framgång den har haft i Sverige. Boken kan tyckas vara lite naiv, men jag föll som en fura för denna kärlekshistoria. Jag rekommenderar den varmt.

Hittills har Stephenie Meyer släppt tre böcker i serien om Belle Swan och hennes kärlekshistoria med vampyren Edward. Andra boken i serien är New Moon (sv: När jag hör din röst), och där fördjupas Belles vänskap med Jacob Black - en 16-årig pojke som hon lärde känna redan i "Twilight". Denna bok är inte fullt så fängslande som "Twilight", men återigen rekommenderar jag den åt alla som tyckte om den första boken.

Tredje boken Eclipse verkar inte ännu ha kommit ut i svensk upplaga, men den lär nog snart dyka upp på svenska också. I denna bok tvingas Bella välja mellan sin kärlek Edward och sin vän Jacob - men det händer en massa annat spännande också. Denna bok var helt klart läsvärd, och den gör att man utan tvekan längtar efter nästa bok i denna serie.

Fjärde boken - Breaking Dawn - släpps nu i augusti, och ja, jag kommer att läsa den också.

Det finns även en femte bok - Midnight Sun - och den kommer att utgå från Edwards perspektiv. Midnight Sun är dock ej färdigskriven, men när den väl kommer ut lär den bli läst av mig.

Om ni är intresserade av att läsa mer om Stephenie Meyer har hon en bra hemsida där ni kan läsa om allt!

Naturligtvis har Hollywood valt att göra film av Twilight, och den 12 december i år kommer den ha premiär.
Smygtitt? Här har ni länk där ni hittar smått och gott som exempelvis trailers etc: http://twilightthemovie.com/

Om ni inte har något att göra om det regnar nu i sommar hoppas jag att ni går till biblioteket och lånar denna bokserie, eftersom den verkligen är spännande. Jag bör tillägga att den är mer av en tjejbok, men tycker ni killar om både vampyrer och romantik/spänning - då har ni förhoppningsvis hittat rätt böcker att läsa.

I övrigt kan jag rekommendera några andra böcker och filmer med vampyrkaraktärer, nämligen:
1. Bok: John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in - även denna har filmats, och kommer på bio i höst. Trailer: http://www.youtube.com/watch?...
2. Bok: Elizabeth Kostovas The Historian (sv: Historikern)
3. Underworld-filmerna: Kate Beckinsale är verkligen THE vampire!
4. Film: Bram Stoker's Dracula (läs även boken!)
5. Anne Rices böcker om vampyren Lestat. Två av hennes böcker i serien om vampyren Lestat har blivit film - Interview with the Vampire (Tom Cruise och Brad Pitt som vampyrer?) samt Queen of the Damned.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ros i snö

Julbord i Byske

Lucia